Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

4 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
In the picture
39 Robin Aircraft DR400/140B PH-XYZ
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio marius Kuipers
59 Analyse Tegeltjeswijsheid
68 De veteraan monique van Tilborg-Siméon
69 Register Nederland
Experimental
28 Lekkende vlotters Nieuwe Rotax-motor garandeert niks
Historie
70 Revolutionaire Airbus A310 Geslaagd europees project
Incidentanalyse
74 B747 van de baan incident met vrachtvliegtuig
Industrie
25 AeRO 2020 maar toch genoeg GA-nieuwtjes
44 Vracht als levenslijn met pakketjes corona overleven
48 Horse inn… Luik gespecialiseerd in vervoer van paarden
64 medische evacuatievluchten Zakenjets vervoeren coronapatiënten
Medisch
35 Rolmodel? Luchtvaart als voorbeeld in crises
Ontwikkelingen
16 B747’s KLm met pensioen Jumbo Jet uitgefaseerd
38 Tecnam X-57 maxwell NASA stelt configuratie vast
54 KLm door corona terug in de tijd 2020 versus 1950
57 een rustige luchthaven… Schiphol in coronatijd
58 Nieuwe Civil Tiltrotor Belangrijke rol NLR
67 Lifeliner 5 extra helikopter vervoer coronapatiënten
Opleiding
30 We kunnen niet meer vliegen… Automatisering in de cockpit
50 Peer support(er) Ondersteuning na incidenten
Pilot report
22 Blackshape op steroïden Potent italiaans lesvliegtuig
Status report
34 embraer Phenom 300e 2.0 Drievoudige certificatie
36 mitsubishi Spacejet 90 Toestel maakt eerste vlucht
37 Dornier Seastar CD2 Nieuwe variant de lucht in
52 VoltAero Cassio 1 maiden flight voor Frans prototype
Trip tip
60 Vliegen in Nieuw-Zeeland Langs gletsjers en vulkanen
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
In dit nummer: Nog nooit had een pandemie zoveel invloed op de wereldwijde burgerluchtvaart
44 Hoe nog wat te verdienen nu negentig
procent van de luchtvloot aan de grond staat? Dat
gat wordt door een toenemend aantal luchtvaart-
maatschappijen gedeeltelijk gedicht door vracht
met passagiersvliegtuigen te vervoeren. Zie daar
het bijeffect van COVID-19: dozen op stoelen en
in de bagagebakken van vliegtuigen die anders
niks staan te doen. De lijst met maatschappijen
die van deze nood een deugd maken, neemt
hand over hand toe.22 In 2017 verschijnt de Blackshape Bk 160 Gabriél
op het toneel. De tandem seater is net als de lichtere
Blackshape Prime uit koolstofvezel opgetrokken. Maar
voor het brandschot ditmaal geen Rotax-aandrijving,
maar een Lycoming IO-320–D1B die een driebladige
kunststoffen Harzell-propeller aandrijft. Ingrediënten
dus die een reis naar de fabriek meer dan rechtvaardig-
den om deze ‘Ferrari in de lucht’ eens nader aan de tand
te voelen.
54 De coronacrisis heeft de
luchtvaart vleugellam gemaakt. Ea-
syJet, Ryanair en Transavia zetten
bijna hun hele vloot aan de grond in
afwachting van betere tijden. En KLM
startte eind maart 2020 zijn zomer-
dienstregeling met negentig procent
minder bestemmingen dan vorig jaar.
Begonnen werd met vluchten naar
57 steden. Daarmee kwam de maat-
schappij in een keer terug op het ni-
veau van 1950. Zomaar zeventig jaar
terug in de tijd gevlogen!
70 In weerwil van ruziënde regeringen is Airbus een fan-
tastisch voorbeeld van een zeer geslaagd Europees project. Nu
Airbus Boeing inhaalt qua civiele orders, is het goed om je te
realiseren met hoeveel inzet en ondanks welke problemen de
geboorte van de Europese Airbus-organisatie tot stand kwam.
Maar na het nemen van politieke hobbels werd uiteindelijk op
29 mei 1969 een Frans-Duitse overeenkomst getekend voor de
gezamenlijke ontwikkeling van de A300B.
25 De voor begin april 2020 geplande AERO General Aviation-beurs
in het Duitse Friedrichshafen is doorgeschoven naar 2021. Wie echter
denkt dat fabrikanten tot die tijd wachten met het verspreiden van pro-
ductnieuws, komt bedrogen uit. Een rondje langs de ‘online velden’ lever-
de al verrassend veel nieuws op. Want onder meer Alpi Aviation, Pipistrel
en Sonaca Aircraft hadden inmiddels het nodige te melden.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 24-04-20 11:25