PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 39
In the PIcture Door: Ruud Vos – Foto’s: Jimmy van Drunen
het bestaan van de robin Dr400-reeks is te danken aan Jean Delemontez en Pierre robin die in 1957
besloten de robin Dr (Delemontez-robin) in serie te gaan bouwen. Dit resulteerde in verschillende
robin-series: Dr100, Dr220 en Dr300. De in 1972 geïntroduceerde Dr400 borduurde voort op dit the-
ma met als meest opvallende kenmerk een nieuwe canopy.
Op 18 april 1972 slaat het noodlot toe als de fabriek door brand wordt
verwoest. Daarbij gaan zeventien DR300’s en dertien DR100/200’s ver-
loren. Twee vliegtuigen ontspringen de dans. Toch slaagt Robin er won-
derwel in om in juli van dat jaar een eerste DR400 af te leveren.
Tussen 1988 en 2008 worden de vliegtuigen geleverd door Apex Air-
craft, eerst als Avions Robin en vanaf 1998 als Robin Aviation. Apex ziet
veel heil in de bij Thielert Aircraft engines GmbH ontwikkelde Centurion
1.7 en besluit vervolgens vrijwel alle Robins met dit revolutionaire 135
pk sterke dieselblok uit te rusten. De teloorgang van Thielert in 2008
straalt ook uit op Apex dat de productiekosten opeens ziet verdrievoudi-
gen waardoor in september 2008 ook in Darois de boeken noodge-
dwongen moeten worden gesloten.
De boedel kan echter worden overgenomen door CeAPR (Centre-est
Aéronautique Pierre Robin). in eerste instantie worden vanaf maart
2009 alleen onderdelen geproduceerd om de duizenden Robins in de
lucht te kunnen houden. maar eind september 2011 geeft de eASA
Robin AiRCRAFT DR400/140b PH-XYZ
Bijschrift
??
? ?
??
??
marktintroductie in 2014. (Foto’s: Ruud Vos)
39-40-41-42_inthepicture.indd 39 23-04-20 15:58