38 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2020
Met de X-57 wil NASA aantonen dat de elektromotoraangedreven
P2006T/X-57 Maxwell in staat zal zijn een kruissnelheid aan te houden
van 150 kts (281 km/h) waarbij vijf keer minder energie zal worden ver-
bruikt dan met de traditionele Rotax-verbrandingsmotoren. Volgens de
organisatie is het toestel niet alleen tot veertig procent goedkoper in ge-
bruik, maar ook stiller en niet vervuilend door de toepassing van elektro-
motoren.
EFFICIËNT
Uiteindelijk zullen bij de Mod IV-confi guratie in iedere vleugel zes moto-
ren worden aangebracht die worden ingeschakeld tijdens take-off. Wordt
naar kruissnelheid overgegaan, dan worden deze uitgeschakeld waarna
de propellerbladen ingeklapt worden en in de motorgondels worden
weggeborgen. De Maxwell wordt dan aangedreven door twee elektro-
motoren in de vleugeltips. Deze motoren zijn met opzet daar gedacht
omdat dan de gebruikelijke weerstandverhogende vleugeltipwervelingen
kunnen worden vermeden. Beide tipmotoren krijgen propellers met een
diameter van 1,52 m en zullen worden gevoed door zestien accu’s met
een totaalgewicht van 367 kg. Tijdens tests in het vroege najaar van
2017 werd al duidelijk dat deze stroombronnen tijdens een gesimuleer-
de start, vlucht en landing gedurende drie kwartier tot een uur voldoen-
de vermogen leveren om veilig te kunnen vliegen. In juni 2019 hadden
technici van NASA beide elektromotoren al voor het eerst laten draaien
in een Modifi cation II-confi guratie.
SAMENWERKING
Tecnam en de NASA werken sinds 2015 samen binnen het Leading
Edge Asynchronous Technology (LEAPTech) programma waarvoor de
Italiaanse fabrikant twee P2006T-rompen voor aanpassing beschikbaar
stelde. Bij NASA worden beide rompen getooid met smalle, high aspect
ratio-vleugels om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Daar-
voor wordt een nieuwe koolstofvezel vleugel met een spanwijdte van
9,45 m ontworpen door AS Aero en Joby Aviation. Deze vleugels wor-
den vervolgens bij het Amerikaanse bedrijf Xperimental voorzien van de
elektrische bedrading. Het toestel is vernoemd naar James Maxwell die
de elektromagnetische theorie ontwikkelde.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de defi nitieve confi guratie vastgesteld van de elek-
tromotoraangedreven Tecnam X-57 Maxwell. Deze zogenoemde Modifi cation IV-confi guratie vormt het
vertrekpunt voor een prototype dat nu zal worden gebouwd.
Bijschrift
TECNAM X-57 MAXWELL
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Illustraties: NASA Langley/Advanced Concepts Lab, AMA, Inc
??
? ?
??
??
Modifi cation II confi guratie.
38_maxwell.indd 38 23-04-20 15:52