PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 35
ik las kortgeleden een interessant artikel van Benno Bak-
steen, voormalige vlieger van KLm. Hij is na verschillende
functies in de luchtvaart tegenwoordig president van De-
GAS, een adviescollege voor de veiligheid van de burger-
luchtvaart.
Wat mij daarin vooral aanspreekt is het feit dat het crisisma-
nagement van de luchtvaart goed toepasbaar is in allerlei
situaties (onder meer op dit moment). ik heb de luchtvaart
altijd als een rolmodel gezien. Veel van de fouten die in de
gezondheidszorg worden gemaakt, zijn te wijten aan een
gebrek aan communicatie en een falende samenwerking.
er zijn tegenwoordig piloten die CRm (Crew Resource ma-
nagement) trainingen geven aan medische teams. in deze
COViD-19-crisis zou de luchtvaart ons alsnog iets kunnen
leren.
in een crisis zijn drie elementen vrijwel altijd hetzelfde: de
informatie is onvolledig, de tijd is beperkt en er moet snel
een besluit genomen worden. Dit vertelt Baksteen. er zijn
verder drie verdedigingslinies: het probleem voorkomen, in-
perken en uiteindelijk oplossen. Als ik dit probeer te relate-
ren aan wat wij momenteel meemaken, lijkt het mij duide-
lijk dat wij het probleem niet hebben voorkomen, het ons
niet gelukt is het in te dammen, we bezig zijn om de scha-
de te beperken en een oplossing ver weg is.
De besluitvorming is niet altijd een democratisch proces. Het
kabinet hakt de knoop door zoals dat in een cockpit uiteinde-
lijk door de gezagvoerder moet worden gedaan. De keuzes
die op dit moment worden gemaakt zijn geen makkelijke
keuzes. Zij moeten rekening houden met verschillende as-
pecten. is de volksgezondheid belangrijker dan de econo-
mie? moeten bepaalde beslissingen die worden genomen
niet afgewogen worden tegen het recht op vrijheid en priva-
cy van mensen? De communicatie moet verder eenduidig
zijn. Dit is mijns inziens niet altijd het geval geweest.
Het meest interessante punt in de bijdrage van Baksteen
komt aan het eind. De regelaars hebben veel vertrouwen in
procedures en als deze niet werken, kiezen ze al snel voor
aanscherping (zoals in het geval van een met macht ge-
handhaafde lockdown). De doeners zien procedures vooral
als hulpmiddelen en indien die niet werken, zoeken ze naar
aanpassingen (zoals social distancing aangepast tot ‘intelli-
gente lockdown’).
ik heb altijd gedacht dat Nederlanders regelaars waren. Nu
zie ik de realiteit met eigen ogen!
Bijschrift
Rolmodel?
Medisch Door: michele Di maio, arts
Last Minute
??
? ?
??
??
Regelaar
of
doener
Bij Frisian Air wordt momenteel de
laatste hand gelegd aan de Rotax
915 iS aangedreven Sling TSi. Het
toestel wordt getooid met het call
sign PH-SLG en was op het mo-
ment van schrijven voor 85 procent
afgebouwd. Het interieur is inmid-
dels klaar voor plaatsing in de vier-
zitter, terwijl op de foto’s te zien is
dat er nog gewerkt wordt aan het
aansluiten van de bedrading in het
panel. Wat op de romp en vleugels
nog ontbreekt is rode en goudkleu-
rige striping. Als alles meezit vliegt
de PH-SLG medio juni 2020 voor
het eerst. Aanvullende informatie:
sling@frisianair.nl
35_dedokter.indd 35 23-04-20 15:51