Pagina 29 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 29
namen dan ook hand over hand toe. Op enig moment gebeurde het
zelfs dat bij de nadering op final, op het moment dat het toerental nog
wat verder zakte, de motor steeds beroerder ging lopen en het gevoel
ontstond dat deze begon te ‘verzuipen’. Ook werd de benzinegeur dan
zeer sterk. Vaak is dan de eerste gedachte dat er een benzineleiding stuk
is, of dat er iets los is wat lekt. Na de landing werd direct onderzoek ge-
daan naar de oorzaak en vanaf de tank begon men te zoeken naar lekke
leidingen of iets dergelijks. Uiteindelijk kwam men bij de carburateur uit
en constateerde vervolgens dat er geen lek was. echter, de geur van
benzine bleef. en het viel op dat het ontluchtingsslangetje aan de carbu-
rateur, van de vlotterkamer, erg nat was aan de binnenkant. Dat is zicht-
baar doordat het slangetje doorzichtig is. er moest toch geconcludeerd
worden dat er iets ernstigs aan de hand moest zijn. maar ja, je hebt een
nieuwe motor en denkt dan al snel, dat het daar niet aan kan liggen.
Niets is minder waar, want het blijft techniek.
OnderzOek
Toen de motor zonder motorkap gestart en gekeken of er nu iets te zien
was. en inderdaad: er klotste gewoon benzine door het doorzichtige be-
luchtingsslangetje en stroomde zo de inlaatbuis in, die tussen het lucht-
filter en de carburateur zit. Daardoor zoog de motor de benzine aan via
de inlaatopening van de carburateur. Deze werd daardoor opeens veel
te vet, en werd ongecontroleerd gevoed met benzine. Op dat moment
begon de motor ‘choke’-verschijnselen te vertonen en gooide zelfs on-
verbrande benzine uit de uitlaat. Het probleem was nu gelokaliseerd.
maar waarom rook het nog steeds naar benzine in de cabine? Bij het
vliegtuig in kwestie werd de interieurverwarming ook gevoed via dezelf-
de luchtinlaatbuis en ook daar stroomde de benzine gewoon naar bin-
nen. Daarmee was ook de geur in de cabine verklaard.
OOrzaak
Na het afnemen van de vlotterkamer was heel duidelijk te zien dat de
ene vlotter dieper in de benzine lag dan de andere. Aanvankelijk met
een verschil van 2 mm. De ene vlotter was ook zeker 1 gram zwaarder
dan de andere. Dat is natuurlijk niet goed. De uitstekende pin die de
vlottervork op dient te tillen, lag zeker 2 mm onder het vloeistofniveau.
Tijdens een telefoontje met de motorleverancier bleek dat bij de nieuwe
Rotax-motoren de kwaal van zinkende vlotters bekend is. De kunststof-
fen vlotters zuigen zich vol met benzine en worden daarmee zwaarder
en zakken dieper in de vlotterkamer waardoor het benzineniveau aan-
vankelijk wat te hoog wordt. maar bij het toenemen van het gewicht van
de vlotters, die daarmee dieper komen te liggen, komt het moment dat
de vlotternaald niet meer dichtgaat en de carburateur overstroomt door
de ontluchtingsslang. Dan is het probleem compleet.
Dit probleem is zeer gemakkelijk op te lossen door nieuwe vlotters te
bestellen en die in de carburateur te laten plaatsen. Gaat snel, probleem
opgelost. Want nadat een nieuw setje vlotters binnen was gekomen,
werden deze even in een gevulde vlotterkom gelegd. en nu zagen we
dat de pin die de vlottervork optilt boven het brandstof niveau lag. Hier-
mee was verklaard dat de nieuwe vlotters duidelijk lichter waren.
Garantie?
Zou Rotax deze vlotters vervangen onder garantie? De motor was
immers maar ruim een half jaar oud. Nee dus, twee setjes kostten
€ 423,74 inclusief btw en verzending. Dit is niet duur, maar exorbitant
duur, en niet uit te leggen aan een weldenkend mens. Bijna een
reden om niet (weer) voor een Rotax te kiezen. men garandeert overi-
gens ook niet dat na vervanging het probleem zich niet weer voor zal
doen.
Buikpijn
De motor werkt weer naar behoren, maar nu ontstaat er pijn in de on-
derbuik over de kosten. Na een internetonderzoekje blijken deze vlotters
ook te koop zijn bij aircraftspruce in de Verenigde Staten. Daar kost een
set van twee vlotters US$ 97,00. Dat is al de helft goedkoper, maar nog
steeds exorbitant duur. Of deze gecertificeerd zijn weet je niet, maar dat
is ook niet bekend als ze van Rotax komen, want die zijn simpel verpakt
en er zit geen enkel certificaat bij. Aan de vlotters zelf is het ook niet te
zien want er zitten geen kenmerken op waar je wat mee kunt.
Na nog wat verder zoeken kom je bij Bing, de carburateurleverancier te-
recht. Die hebben ook vlotters, een setje witte vlotters voor onder meer
BmW-motorfietsen en zwarte die alleen voor Rotax-motoren gebruikt
worden. Deze kosten respectievelijk € 18,95 en € 42,00, per stuk, dus
€ 84,00 voor een setje. De duidelijkheid over de prijs neemt toe en de
buikpijn idem dito.
VerzadiGd
Dan komt natuurlijk ook het moment dat je echt wilt weten wáárom die
vlotters zinken.
Daarom een vlotter opengesneden. Als je het mes er op zet, splijt deze
spontaan in tweeën. Dan zien we dat de vlotter een soort schuim bevat.
maar bij het plaatsen van het mes wordt de vlotter direct naast de snij-
rand nat van de benzine. Nadat de zaak gesplitst is en met een water-
pomptang druk op het schuim gezet te hebben, zien we duidelijk de
benzine uit het schuim komen. Ze zijn dus verzadigd. Als dit probleem
zich voordoet bij een gecertificeerd vliegtuig, moeten alle genoemde
werkzaamheden uitgevoerd worden door een gecertificeerde monteur.
Die moet even tijd hebben, en meestal is dat niet direct want hij moet
de vlotters natuurlijk ook bestellen.
Heb je een experimental, dan mag je dit allemaal zelf doen. Zo zie je
maar weer, een experimental is zo gek nog niet.
Bijschrift
??
? ?
??
??
28-29_lekkevlotter.indd 29 23-04-20 15:47