Pagina 28 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

28 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
in veel vliegtuigen vinden we benzinemotoren die hun benzine krijgen
door een injectie-unit, of die met behulp van een enkele of dubbele car-
burateur ademen. Het is een beproefde techniek die in de vroege twin-
tigste eeuw ontwikkeld is. Dus ook bij Rotax.
meestal vinden we deze motoren in een- en tweepersoonsvliegtuigen.
Het ene motortype levert minder problemen op dan het andere, of an-
ders gezegd, de ene motor is beter uitontwikkeld dan de andere, zoals
de oudste en meest betrouwbare 912 A2 van 80 pk. Dat is een be-
trouwbare motor waar je in de regel van op aan kunt. Gewoon nieuw of
gereviseerd te koop tegen een absurde prijs. Dat wel ja, want voor het-
zelfde geld koop je een mooie auto van tussen de zestienduizend en de
twintigduizend euro. Deze 912 A2 is uitgevoerd met een tweetal Bing-
carburateurs, ook deze zijn redelijk oud, type 64 en ook redelijk goed
uitontwikkeld. Deze carburateurs zijn net zoals andere uitgevoerd met
vlotters.
VLOtterS?
een vlotter is een ballonnetje of een drijvertje zo groot als een Cote d’Or
chocoladetoffee die in de carburateur in de vlotterkamer in de benzine
drijft. elke carburateur heeft twee van die ballonnetjes, dus vier per mo-
tor, want de 912 A2 is uitgevoerd met twee carburateurs. Deze ballon-
netjes drijven vrij en in hoogte beweegbaar in de benzine. Doordat de
benzine ongestoord de vlotterkamer kan binnenstromen gaan de vlot-
ters drijven, en duwen getweeën een vorkje omhoog dat een vlotter-
naald omhoog duwt, waarna deze naald de brandstoftoevoer afsluit. Op
dat moment kan er niets meer binnenstromen.
Open OF diCHt
Als alles goed werkt, is er niets aan de hand en kun je zelfs na het afslui-
ten van je vliegtuig de benzinekranen open laten staan. Op deze manier
is men er zeker van dat de carburateur vol blijft staan en de motor zeker
weer wil starten. maar men loopt wel het risico dat het vliegtuig brand-
stof zal lekken als er een vervuilde of haperende vlotternaald is, of wan-
neer er sprake is van zinkende vlotters waardoor de vlotternaald weer
zakt en brandstof doorlaat. Hier moet elke vliegtuigeigenaar een keus
maken, maar aan elke keuze is wel een voor- of nadeel verbonden.
in dit voorbeeld gebeurde het dat tijdens een vlucht de motor wat rau-
wer begon te lopen, en dat er geconstateerd werd dat het mengsel wat
aan de rijke kant was. Dit is te ontdekken doordat bij het inschakelen
van de carburateurverwarming het motortoerental wat toeneemt, in
plaats van te dalen. iets wat tegengesteld is aan wat men gewend is.
MenGSeL
Het mengsel werd tot tweemaal toe bijgesteld, maar de klacht van een
te rijk mengsel ontstond steeds weer. Na de tweede keer de mengsel-
schroef bijgesteld te hebben begon ook de benzinegeur in het vliegtuig
te komen. maar na bezoek van de monteur werd het natuurlijk weer net
niet geconstateerd. Het is als met kiespijn bij de tandarts. De klachten
Dit artikel gaat over nieuwe Rotax-benzinemotoren met een carburateur en is een praktijkvoorbeeld wat
iedereen met een nieuwe Rotax-motor kan overkomen. Want Rotax is een veel voorkomend merk van
motoren, met vermogens tussen de 65 en de 141 pk. We beperken ons hier tot de meest betrouwbare
en oudste variant, de Rotax 912 A2 van 80 pk.
Lekkende VLOtterS
EXPERIMENTAL Door: Jan van Wendel
28-29_lekkevlotter.indd 28 23-04-20 15:47