PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 27
NG willen gaan vliegen. De voor vliegscholen ontwikkelde simulator en
proceduretrainer voldoet aan de aan FTD Level 5 gestelde eisen. Daarbij
kunnen in de cockpit Garmin G1000 NXi avionica en een GFC 700 au-
topilot worden aangetroffen. Nieuw zijn ook het bij Alsim in eigen be-
heer ontwikkelde zichtsysteem met een zichthoek van 210 graden en
de mogelijkheid Live ATC in te bouwen om communicatie te trainen. De
fabrikant Alsim levert inmiddels al meer dan vijftien jaar de AL42 die
voorbereidt op het vliegen met een tweemotorige Diamond Aircraft
DA42. De ontwikkeling van de nieuwe simulator werd mogelijk dankzij
ondersteuning van onder meer Alsim DA42 FNPT ii-klanten als Airbus,
L3 Harris, Aeros Flight Training en het Belgische europilot Center.
UlPOwER
De Belgische motorfabrikant ULPower Aero engines werkt momenteel
aan een nieuwe zescilinder, de UL520iST. Dit van de UL520 afgeleide
motorblok wordt uitgevoerd met een turbo en is goed voor een motor-
vermogen van 220 pk. Volgens de fabrikant weegt de nieuwe variant
108 kg en is daardoor vijftien kg lichter dan vergelijkbare motoren. Le-
verbaar vanaf het vierde kwartaal van 2020.
AlPi AviAtiOn
Ander nieuws komt bij het Italiaanse Alpi Aviation vandaan. Deze
fabrikant zou via de Duitse Alpi-dealer Pioneer Aircraft GmbH uit
EDLs Vreden stadtlohn de eerste Pioneer 400-915 is met 141 pk
sterke Rotax 915 is aandrijving tonen. Dankzij dat motorvermogen
is deze vierzitter nu goed voor een nuttige lading van 370 kg (bij
een leeggewicht van 520 kg) en een reissnelheid van 145 kts (269
km/h) bij 75 procent motorvermogen. Bij die powersetting kan
het vliegtuig bij een verbruik van 25 l/h en een tankinhoud van
136 l (132 l bruikbaar) tot 793 nm (1.468 km) overbruggen (ex-
clusief een half uur reserve). Hoewel de 400 momenteel alleen als
bouwkit leverbaar is, wil de fabrikant het toestel ook EAsA laten
certificeren met het oog op de lucratieve Chinese opleidingsmarkt.
Ook wordt gewerkt aan nVFR, een IFR-versie die in de loop van
2021 beschikbaar zouden moeten komen.
Ander uitermate betaalbaar nieuws is er in de vorm van de Pio-
neer 200 DAeC trainer Edition 2020 met een MtOW van 540 kg.
Dit toestel met 80 pk sterk Rotax 912-blok kost normaal € 75.000
euro (€ 89.250 euro incl. btw) maar wordt nu door Pioneer Air-
craft aangeboden aan vliegopleiders en vliegclubs voor € 63.000
(€ 74.970 incl. btw). Wie ervoor kiest het toch al uitermate com-
plete toestel uit te rusten met een trig ty91 VHF (8.33 Khz) radio
en een Dual Mode trig tt 21” s Mode transponder, kan deze laten
inbouwen voor € 3.000 (€ 3.570 incl. btw).
25-26-27_aero2020.indd 27 23-04-20 15:46