Pagina 26 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

26 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
InDustRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
evenals J.P. instruments eDm digitale motorbewaking. Daar waar aan de
‘klassieke’ Trainer 200 een prijskaartje hangt van € 182.500, wordt voor
de NG-variant € 189.000 in rekening gebracht.
PiPistREl
Ook het Sloveense Pipistrel kwam met nieuws, maar toch ook weer niet.
Want Pipistrelbaas Boscarol vertelde in een interview met het Britse Flyer
dat de voorheen Alpha electro nu onder de naam Velis electro als LSA
door de eASA gecertificeerd is. Het toestel zou met een mTOW van 600
kg en 21 kW accu’s tot vijftig minuten (met nog reserve) kunnen vliegen
op een lading en vervolgens binnen zeventig minuten weer opgeladen
kunnen worden. De Velis zou af fabriek met een Garmin Aera 600 gele-
verd worden voor € 159.000. Optioneel leverbaar zou een aanhanger
met zonnepanelen meegeleverd kunnen worden.
Ook de Virus SW 127 zou een beursnoviteit geweest zijn dankzij Rotax
912 iS-aandrijving en een mTOW van 600 kg. Wat ook gold voor de eA-
SA gecertificeerde Virus SW 121 met touchscreen avionica. met dat toe-
stel is het inmiddels ook toegestaan om er Advanced Upset Prevention
and Recovery Trainingen mee te geven. Voor opleidingsdoeleinden zou
tevens de X-Alpha simulator geïntroduceerd worden waarbij met behulp
van een VR-bril onder meer noodsituaties getraind kunnen worden.
tEcnAm
Uit italië weinig nieuws, of het zou de online kleurenconfigurator moe-
ten zijn die Tecnam voor zijn hele productpalet in de aanbieding heeft.
Daarnaast kunnen de P92 en P2006T dankzij een door de eASA uitge-
reikt aanvullend typecertificaat ook worden ingezet als missievliegtuig.
Het italiaanse Boggi Aeronautics ontwikkelde daarvoor in samenwerking
met het al even italiaanse DigiSky de zogenoemde SmartBay suite die
onder de rechtervleugel van de Tecnam kan worden gemonteerd. De
koolstofvezel toepassing weegt 13 kg inclusief pylon, accukabels en dis-
plays. Afhankelijk van de gebruikte sensoren bedraagt het totaalgewicht
maximaal 22 kg. in SmartBay is plek voor maximaal drie toepassingen
als gyro-gestabiliseerde camera’s, een laserscanner of hyperspectrale
sensoren voor bodemanalyse. Deze zijn verbonden met een missiecom-
puter (een zogenoemd Payload Control System) dat tijdens een missie
automatisch alle activiteiten managet. Deze kunnen ook door de piloot
via een Crew Operator Deck worden gevolgd. Volgens Boggie kan
SmartBay in twaalf uur gemonteerd worden en vallen de kosten bij ge-
bruik in een P92JS de helft lager uit vergeleken met een Robinson R22
helikopter.
ByE AEROsPAcE
Het Amerikaanse Bye Aerospace is aardig op dreef met de certificatie
van de voor de trainingsmarkt ontworpen elektromotoraangedreven
eFLyer 2. in de tweezitter is nu een Garmin G3X Touch avionicasuite
voorzien waarbij Bye voornemens is de VFR- en iFR-mogelijkheden vol-
ledig uit te buiten, inclusief ADAHRS, GPS, transponders en standby in-
strumenten. Onderdeel van het beeldscherminformatiepakket zouden
onder meer ook motorinformatie, synthetic vision alsmede verkeer- en
terreinwaarschuwing worden. Bye heeft naar eigen zeggen meer dan
300 aanbetalingen op zak voor de eFlyer 2 en vierpersoons eFlyer 4.
Alsim
De Franse simulatorbouwer Alsim zou met de nieuwe AL40 simulator
willen inspelen op de training van piloten die met de Diamond DA40
25-26-27_aero2020.indd 26 23-04-20 15:46