Pagina 24 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

24 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
PIlOT REPORT Door: Guido Bouckaert
Blackshape GaBriel
iN heT kOrT
Aantal inzittenden 2
Motor lycoming IO-320-D1B: 160 hp
(119 kW) at 2.700 rpm
lengte 7,45 m
Hoogte 2,45 m
Spanwijdte 9 m
Vleugeloppervlak 10,31 m²
MTOW 750 kg
Nuttige lading 220 kg
VNE @ sea level 172 KCAS (319 km/h)
Kruissnelheid 150 KCAS (278 km/h)
Klimsnelheid 1.550 ft/min (427 m/min)
pre-BriefiNG
De flamboyante italiaan schetst bij de pre-briefing precies wat hij in
vlucht zal laten zien. Ook de snelheden die aangehouden zullen wor-
den, schrijft hij neer. VR=60 knopen waarbij we opgestegen zijn na
maximaal 250 m rollen. We klimmen max. 1.500 ft/min (457 m/min)
tot op 4.000 ft (1.219 m), waar we overgaan in rechtlijnige vlucht. We
hanteren daarbij niet gedurig full power (RPm=2.700, mAP= 29,7 inch,
luchtmengsel helemaal rijk) maar 2.500/2.400 toeren per minuut met
mAP=25 inch. Op deze hoogte dwingen we de Gabriél in diverse hou-
dingen draagkrachtverlies: stall, full power stall, stall in landing configura-
tion… Dan gaan we traag vliegen, aanschurkend tegen de overtreksnel-
heid en evengoed gaan we over naar topsnelheid, dat is dan 164 kts
(304 km/h). Dat gaat vooruit. Dan zal de backseater achterin de rol van
pilot in command toebedeeld krijgen alvorens vanuit 4.000 ft en dicht
bij de luchthaven te gaan uitzakken voor een landing binnen de 200 m.
maar eerst zal de demopiloot het vliegtuig overnemen voor enige hefti-
ge aerobatics waarbij de backseater noch de Gabriél van z’n stuk ge-
raakt. Let’s go.
VOOruiT DaN maar
Naar militaire gewoonte staat het vliegtuig al opgesteld en klaargemaakt
voor de komende vlucht. De motor is warm. De extra man is er om de
backseater te helpen, de headset in te pluggen en de vijfpuntsgordel
vast te klikken. Bewegingen die de backseater zelf wel kan. Dan gaat de
canopy dicht; laat ons nu maar de italiaanse hemel bestormen.
De Gabriél rolt gezwind naar de startbaan en zit zó op hoogte. in han-
den van de demopiloot is het vliegtuig mak en gedwee maar de vlieg-
machine lijkt de hand te willen bijten van de backseat-pilot zodra die
overneemt. Het duurt even voor de kist weer mak en gedwee aan alle
input van de backseater gehoorzaamt.
Op het programma staan vooreerst de oefeningen draagkrachtverlies. en
ja, de Gabriél valt daarbij telkens weer weg naar rechts. Dat schijnt zo te
horen bij deze zeer goed presterende vliegtuigen. Wel duikt de kist met-
een op de wereld onder ons af waarbij de snelheid netjes oploopt. er
volgen nu scherpe bochten naar links en rechts, figuren-acht, klim- en
daalmomenten, waarbij de gedachten geen moment uitgaan naar de
ballistische parachute die ook in de Bk160 is ingebouwd, mocht de vlie-
genier het hier hoog in de lucht danig verknoeien. Vervolgens neemt de
demo-piloot de besturing over en ment de Bk160 door enige pittige
acrofiguren. Dit alles precies zoals gezegd in de pre-briefing.
GeNOTeN
Op de terugrit naar monopoli gaat het honderduit over het voorbije uur.
Ja, voor wie zich niet bij de luchtmacht wil vervoegen is dit het vliegtuig
dat veruit het dichtst in de buurt van een militaire trainer komt. De
Gabriél is er alleszins voor wie zich snel wil verplaatsen, wil gaan landen
op kleinere GA-vliegvelden en zich bewust is van de voordelen van een
laag brandstofverbruik en beheersbare kosten. Laten we het maar voor
waar aannemen. De Gabriél is het summum in de huidige VLA-wereld
met glass cockpit en zal dat voor langere tijd blijven, onder meer ook
door de geavanceerde opbouw uit kunststof en het aanwenden van
een perfecte input van mens en machine (robot). Daarenboven is de
Garbriél van een stijlvol italiaans design, als ware het een Ferrari in de
lucht.
22-23-24_blackshapegabriel.indd 24 23-04-20 15:46