Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 23
werkt wordt in Boeing-vliegtuigen, wordt in zijn geheel opgeleverd, inclu-
sief de 100 pk sterke Rotax 912 ULS met dubbele uitlaat waarbij het
toestel kruist bij 275 km/h en een topsnelheid haalt van 300 km/h. Re-
ken daarbij een brandstofcapaciteit van 66 l (Avgas) met een verbruik
van 16 l/u en je komt met deze Prime een eind uit de voeten. De Prime
wil dus niets liever dan vliegen en snel ook, terwijl de back seat-pilot
daarbij eveneens genieten mag van vlieginfo (via avionica naar keuze
achterin) en veiligheid (vierpuntsgordel).
Herinner overigens de Blackshape Prime die testvluchten ondernam
waarbij het toestel ging landen op het vliegdekschip Cavour van de itali-
aanse marine. Op het grasvliegveldje van moorsele (eBmO) staan twee
van die italiaanse belladonna’s met de naam Prime, ze zijn in het vlieg-
boek te noteren als Bk100.
Blackshape GaBriÉl
Alweer op de AeRO, ditmaal in 2017, verschijnt de Blackshape Bk 160 Ga-
briél op het toneel. Deze tandem seater, eveneens geheel uit koolstofve-
zel opgetrokken, is voorzien van de 160 pk sterke Lycoming iO-320–D1B
die een driebladige kunststoffen Harzell-propeller aandrijft. Het toestel
meet één meter langer dan de Prime en het diepteroer hangt nu niet
meer neerwaarts als de snor van Asterix zoals bij de Bk 100. De cijfers in
het handboek geven een maximaal startgewicht op van 750 kg met een
nuttige lading van 220 kg. Dit zijn twee personen van 80 kg en fuel/baga-
ge voor 60 kg. De topsnelheid van de Prime is nu de kruissnelheid bij de
Bk 160 (300 km/h). Voorts kun je best wat stoeien in deze vogel, getuige
de belastinglimieten die tussen de +5 en -2,5 G liggen. Avionics worden
netjes naar keuze en de omvang van de bankrekening ingebouwd.
Zelf VlieGeN
intussen hebben eddy Driessens en Ramona Rebel van Zelf Vliegen
vanaf Lelystad Airport (eHLe) al diverse Primes aan de vliegenier (m/v)
gebracht en haalden ook een contract binnen voor de opleiding op de
Gabriél in het kader van het Transavia Airline Pilot Programme. Goed ge-
zien van Zelf Vliegen, want de Gabriél is nu echt verveld tot een heuse
vliegmachine, zij het gecertifi ceerd in de eASA CS-VLA-klasse. Voortaan
kan het toestel dienst uit gaan maken als een snelle reiziger in moderne
luxe en/of als opleidingsvliegtuig voor de scholing van burgers en militai-
ren. Het gemakkelijk gemaakte onderhoud en de gebruikskosten zijn
daarbij een belangrijke plus.
mONOpOli
een rondgang in de fabriek waar de Blackshapes ontstaan, is een bele-
venis. Clean en to the point met een autoclaaf voor het omzetten van
kunststof tot vliegtuig die vele miljoenen euro’s waard is, en metalen on-
derdelen van chroom-molybdeenstaal en/of geanodiseerd aluminium
(voor duurzaamheid). Foto’s maken mocht helaas niet.
Terwijl Blackshape vliegtuigen bouwt aan de stadsgrens van monopoli
wordt door het bedrijf naarstig uitgekeken naar een accommodatie op
de luchthaven van Bari. Nu worden de vliegtuigen in onderdelen over
de weg vervoerd naar de luchthaven van Taranto-Grottagli (LiBG) waar
het vliegtuig vervolgens in een bedrijfshal wordt geassembleerd. Dat is
dan al gauw over de weg anderhalf uur rijden.
eNThOusiasT
ellio Rullo, chef test- en demopiloot, vertelt honderduit over de nieuwe
vogel. Die is eenmotorig, uit kunststof (koolstofvezel) opgebouwd, zit-
tend op een lage vleugel met intrekbaar onderstel, met voor militair ge-
bruik voorziene bedrading en beveiligde brandstoftanks (lees: anti blast).
De Gabriél stoot tegen een VNe aan van 172 KCAS (319 km/h), houdt
een kruissnelheid aan van 150 KCAS (278 km/h) en de Gabriél zegt ze-
ker geen nee tegen aerobatics. Hier overigens geen snor te bespeuren
als diepteroer aan het staartstuk, want het diepteroer is nu horizontaal.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Luciano Belviso en Angelo Petrosillo. (Foto: Wikipedia)
Budget bepaalt avionicaconfguratie.
22-23-24_blackshapegabriel.indd 23 23-04-20 15:46