PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 19
een aantal 747-400’s kreeg nog het nieuwe aangepaste kleurenschema.
De PH-CKA t/m PH-CKC zijn vrachtuitvoeringen in de 400-serie.
De PH-BFW ‘City of Shanghai’ voerde de laatste passagiersvlucht uit...
een aantal 747-400’s kreeg nog het nieuwe aangepaste kleurenschema.
De PH-CKA t/m PH-CKC zijn vrachtuitvoeringen in de 400-serie.
De PH-BFW ‘City of Shanghai’ voerde de laatste passagiersvlucht uit. (Foto: Ad Jan Altevogt)
Xing Ya en Wo Wen arriveerden met de PH-BFT op 12 april 2017 in Nederland. Dit zagen intercontinentale reizigers voordat ze de ‘slurf’ ingingen. (Foto: Gerrit Boxem)
De KLM-vloot telde ooit zeventien Boeings van het type 747-200
waarvan de eerste in 1971 in dienst kwam. een aantal 747-200’s
zijn in een later stadium gemodificeerd en voorzien van een
Stretched Upper Deck. Het laatste toestel van dit type werd in
november 2004 buiten dienst gesteld.
tussen januari 1991 en augustus 2004 waren drie 737-300M’s in
dienst van KLM. Dit trio kon als Combi zowel passagiers als vracht
op het hoofddek vervoeren.
Verreweg de meeste 747’s waren van het type 747-400 waarvan
KLM er op enig moment 26 in dienst had. De eerste uit deze reeks
(de ‘City of Atlanta’) werd in mei 1989 geleverd en in 2016 ont-
manteld. De laatst nieuw geleverde (de 747-400M ‘City of Johan-
nesburg’) kwam in 2002 naar ons land en werd in april 2019 uit
de dienstregeling genomen.
De laatste passagiersvlucht landde op zondagmiddag 29 maart
2020 op Schiphol, en was met de PH-BFw ‘City of Shanghai’ die
als KL686 een vlucht uitvoerde van Mexico Stad naar nederland.
Dat toestel kwam in 2000 de vloot versterken.