16 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
in 2021 zou het precies vijftig jaar geleden zijn dat de eerste Boeing
747 in dienst kwam bij de KLm. een groots afscheid in dat jaar dat pre-
cies zou samenvallen met dat vijftigjarige jubileum, was natuurlijk prach-
tig geweest, maar de actualiteit van de crisis slaat ook in de luchtvaart
keihard om zich heen. KLm zag zich daardoor gedwongen om nu al af-
scheid te nemen van de Boeing. Daarmee kun je zeggen dat de Boeing
747 slachtoffer werd van de coronacrisis. Het afscheid van de ‘Queen of
the Skies’ is het einde van een tijdperk voor KLm. KLm heeft op dit mo-
ment nog tien toestellen van het type Boeing 747 in de vloot. De helft
daarvan is als combi uitgevoerd, dat wil zeggen deels vracht en deels
passagiers. Daarnaast heeft KLm nog een aantal jongere Boeing 747
vrachtvliegtuigen die voorlopig gewoon in dienst blijven. Voor passagiers-
vluchten valt nu dus wel het doek voor de Jumbo Jet.
Trouwe klanT
Tot aan het eind van de jaren zestig was de KLm vooral een trouwe klant
van de Amerikaanse Douglas-fabriek, maar in 1969 ging men ‘vreemd’
door bij de Boeing-fabriek een bestelling te plaatsen voor een aantal
Boeing 747’s. Om mee te kunnen blijven doen met de nieuwste ontwik-
kelingen in de luchtvaart had men geen andere keus. Dit vliegtuig bood
namelijk plaats aan ruim 400 passagiers, zeker voor die tijd een onge-
kend aantal. Als er één vliegtuig is, dat ervoor heeft gezorgd dat vervoer
door de lucht in de jaren zeventig ook betaalbaar werd voor de gewone
man, dan is dat wel de Boeing 747 geweest. Doordat honderden passa-
giers tegelijk in het vliegtuig konden meevliegen, kelderden de prijzen
van de vliegtickets. Omdat alle maten en gewichten van de Boeing 747
zo spectaculair waren, werd het vliegtuig door de media al snel ‘Jumbo
Jet’ genoemd, een naam die sindsdien is blijven hangen. De indienst-
stelling van de eerste Boeing 747’s in 1971 was een ingrijpend gebeu-
ren en verliep voor de KLm zeker niet zonder problemen. Zo moest
men, om de enorme vliegtuigen met hun grote aantallen passagiers in
een redelijke tijd te kunnen afhandelen, de infrastructuur op Schiphol
flink aanpassen. Bovendien moest men, om concurrerend te kunnen
blijven ten opzichte van de andere europese luchtvaartmaatschappijen,
KLM heeft besloten haar laatste zes Boeing 747 passagiersvliegtuigen versneld met pensioen te sturen.
Deze enorme kolossen, bij het grote publiek beter bekend onder de naam ‘Jumbo Jet’, zouden eigenlijk
nog blijven vliegen tot de zomer van 2021. Door de coronacrisis werd het iconische vliegtuig echter eer-
der uit de actieve dienst gehaald. Met het verdwijnen van de Jumbo Jet kwam er in maart 2020 een ein-
de aan een wel heel bijzonder tijdperk in de geschiedenis van onze nationale luchtvaartmaatschappij.
747’s klM MeT vervroegd pensioen
OntwiKKeLingen Door: Gerrit Boxem – Foto’s: Cor van Gent
16-17-18-19_uitfasering747.indd 16 23-04-20 15:45