Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

12 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
BoEINg
Mq-25
Boeing mag
in opdracht
van de U.S.
Navy nog
eens drie on
bemande
mQ25 tankvliegtuigen bouwen. De order
werd gegeven nadat met testtoestel T1 na een
eerste vlucht op 19 september 2019 geslaag
de deklandingsproeven waren uitgevoerd. met
T1 is inmiddels dertig uur gevlogen waarbij
binnenkort een zogenoemde Aerial Refueling
Store (ARS) onder de linkervleugel zal worden
aangebracht. Volgens Boeing kan de mQ25
vanaf vliegdekschepen worden ingezet om on
der meer F/A18 Super Hornets, eA18G
Growlers en Lockheed martin F35C’s in de
lucht bij te tanken. De UAS werd ontwikkeld
omdat de U.S. Navy op zoek is naar een der
gelijk toestel. De initial Operational Capability
is voor 2024 voorzien. n
P-8a PosEIdoN
Boeing mag in opdracht van het Amerikaan
se Naval Air Systems Command nog eens
achttien P8A Poseidons gaan bouwen. Acht
zijn bestemd voor de U.S. Navy, de overige
tien gaan naar de Royal New Zealand Air
Force (6) en de Republic of Korea Navy (4).
De Poseidons gaan in beide landen P3K
Orion verkenningsvliegtuigen vervangen.
met eerder geleverde P8A en 8ivarianten
is meer dan 254.000 uur gevlogen. n
LoyaL WINgMaN
Het eerste van drie prototypes van de Loyal
Wingman neemt steeds vastere vormen aan.
De toestellen worden gebouwd in het kader
van het Loyal Wingman – Advanced Develop
ment Program dat in samenwerking met de
Royal Australian Air Force werd gestart.
Boeing Australia introduceerde dit program
ma in februari 2019 in het kader van het
nieuwe Boeing Airpower Teaming System
(BATS), een semiautonoom missiesysteem
dat zowel vanaf de grond als door een bege
leidend vliegend platform kan worden be
stuurd voor het uitvoeren van verkenningsta
ken of gewapende missies. Het eerste proto
type moet in 2020 vliegen en uiteindelijk een
vliegbereik krijgen van 2.0002.300 nm
(3.7044.260 km). n
F-15qa
Bij Boeing is een eerste anderhalf uur durende
testvlucht uitgevoerd met de voor de Qatar
emiri Air Force (QeAF) bestemde F15QA. Qa
tar bestelde in 2017 bij Boeing 36 toestellen
van dit type, gevolgd door een onderhouds
en trainingscontract in 2019. De F15QA is de
meest moderne F15 met onder meer flyby
wire, een digitale cockpit, geavanceerde radar
en geoptimaliseerde sensoren. Ook is het toe
stel dankzij ‘s werelds snelste missiecomputer
voorbereid op elektronische oorlogsvoering.
Boeing is voornemens uit de F15QA de F
15eX voor ‘binnenlands’ gebruik af te leiden
en mag in het kader van de National Defense
Authorization Act er in eerste instantie alvast
acht bouwen. Op termijn kan dit aantal oplo
pen tot 144 vliegtuigen van dit type. n
ah-64E
Boeing heeft de vijfhonderdste AH64e heli
kopter afgeleverd sinds de fabrikant in 2011
met de leveringen ervan begon. Nummer
500 was bestemd voor de United States Ar
my. Volgens Boeing presteert de AH64
‘echo’ niet alleen beter dan haar voorgang
sters, maar is ze ook goedkoper in gebruik en
onderhoud. Daarnaast is de overlevingskans
tijdens operaties groter terwijl het omgevings
bewustzijn van de bemanning beduidend be
ter is. Tevens is sprake van digitale ‘interope
rability’. Ook het Defensie Helikopter Com
mando gaat acht AH64D Block ii Apaches
opwaarderen tot de eversie. Daartoe worden
onder meer de Ge Aviation T700Ge701C
turboshaftmotoren omgebouwd tot
Ge51701Dvariant. Ook wordt gesproken
over 28 gemoderniseerde Acquisition and
Designation Sights (mTADS) zichtsystemen
met gemoderniseerde Pilot Night Vision Sen
sors (PNVS). Daarnaast worden zeventien
APG78 vuurleidingsradars geleverd. n
737 Max
Leasemaatschappij GeCAS heeft een order
voor 737 mAXvliegtuigen aangepast door af
te zien van een order voor 69 toestellen van
dit type. Hierdoor heeft GeCAS nu 28 toe
stellen in bezit (die allemaal nog aan de
grond staan) terwijl nog gewacht wordt op
82 mAXvarianten uit een eerdere order.
Ook leasemaatschappij CDB Aviation ziet af
van 29 van in totaal 99 bestelde 737 mAX
varianten. De resterende 70 moeten boven
dien later dan voorheen gepland geleverd
worden. Boeing verloor in maart 2020 al
een groot aantal mAXorders doordat lease
maatschappij Avolon er 75 afbestelde en le
vering voor zich uitschoof. Ook het Brazili
aanse GOL schrapte er 34 terwijl Lufthansa
dochter SmartWings er vijf afbestelde. Daar
naast gaven onbekende maatschappijen te
kennen af te willen zien van 36 mAXvarian
ten. Ondanks alle afbestellingen mag Boeing
nog steeds 4.050 mAX’en leveren. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 12 24-04-20 09:14