Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

10 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
INtERNatIoNaaL
NIEuWE BoEKEN
aERo Vodochody L-39Ng
Bij de Tsjechische vlieg
tuigbouwer Aero Vodo
chody is met het eerste
prototype van de L
39NG straaltrainer tijdens een testvlucht een snelheid
opgetekend van 509,4 kts (943,4 km/h) op FL380
(11.580 m). De test (waarbij niet met tiptanks werd
gevlogen) was onderdeel van het openen van de vol
ledige flight envelope waarbij het toestel onder alle
denkbare omstandigheden zal worden bestuurd en
getest. Ook zal het brandstofverbruik worden gemoni
tord. in een eerder stadium werden al 192 raketten
afgevuurd (144 tijdens vluchten en 48 op de grond)
om de effecten daarvan op het airframe en de aero
dynamische eigenschappen vast te stellen. Gemikt
wordt op certificatie in het derde kwartaal van 2020
waarbij naast mSN001 en mSN004 ook twee prototy
pes statisch getest worden. n
aERoNautIcaL ENgINEERs, INc
Ombouwspecialist Aeronautical engineers, inc (Aei) gaat ervan uit in 2020 ten minste tien
B737400’s en 737300’s om te bouwen tot Special Freighter. Volgens Aei is de hernieuw
de belangstelling voor beide ‘Classics’ een gevolg van de aanhoudende problemen rond de
Boeing 737 mAX waardoor er amper oudere 737800’s beschikbaar komen voor ombouw.
Aei verkocht dit jaar al vijf 737 Classic SFvarianten aan onder meer Airwork uit NieuwZee
land en Nauru Airlines. in het verlengde van deze marktvraag kan het Canadese KF Ae
rospace in Canada een tweede lijn openen voor het ombouwen van passagiersvliegtuigen.
KF Aerospace mag daar in opdracht van Aei alvast drie Boeing 737400’s ombouwen tot
vrachtvliegtuig. KF Aerospace begon in februari 2017 in opdracht van Aei met het ombou
wen van Boeing 737400’s tot Special Freighters. Aei heeft momenteel wereldwijd twee
Amerikaanse conversiecentra in miami (Commercial Jet) en in Dothan (Commercial Jet Ser
vices). Daarnaast vinden ombouwactiviteiten plaats bij STAeCO in het Chinese Shandong.
De 737300SF (tien pallets, 19.460 kg vracht) en 737400SF (elf pallets, 21.364 kg vracht)
zijn onder meer gecertificeerd in Canada, Rusland, Brazilië, india, Australië en China. n
WERELdBaaN IN BLauW
in 2013 schreef Dineke Uildriks al een
eerder boek over de persoonlijke erva
ringen van oudstewards en stewardes
sen. Of zoals ze het in die tijd een hof
meester noemden. in haar nieuwe
boek ‘Wereldbaan in blauw’ beschrijft
ze opnieuw gebeurtenissen van andere
oudhofmeesters die bij de KLm heb
ben gewerkt. Dit doet zij op een leven
dige manier. Verhalen met zowel een
lach als een traan. De een heeft nog in
een Douglas DC3 gevlogen en vertelt
hoe de opleiding tot gastvrouw verliep.
een ander zegt zelfs vliegangst te heb
ben gehad. Kortom, dit boek is weer
een mooie samenvoeging van mooie
vliegverhalen.
N.a.v.: ‘Wereldbaan in blauw’, door Di
neke Uildriks, uitgeverij Palmslag, Gro
ningen 2020; 226 pagina’s; iSBN 978
94 930 5946 7. Prijs € 20,00. n
KaIs
in KAiS wordt
het verhaal ver
teld van een dra
matisch afgelo
pen verkennings
missie boven de
Vogelkop, een
enorm moeras
in het voormali
ge Nederlands
indië. een Ameri
kaanse B25 van
het 418e Night
Fighter Squadron maakt er in de zomer van 1944
een crashlanding. De piloot weet het toestel veilig
aan de grond te zetten, bijna 300 kilometer achter
vijandelijke linies. een reddingsteam met Neder
landers, indonesiërs, Amerikanen, Australiërs en
Papoea’s komt in actie om de gestrande beman
ning te redden. Ruim drie weken lang varen de
redders over de KAiSrivier en vechten en worste
len zich door de jungle. Collaborateurs, Japanners,
muskieten, bloedzuigers en modder zijn de vijan
den tijdens deze tocht. in 2019 gaan vijf Neder
landers waaronder de auteur (voormalig conser
vator van het militaire Luchtvaart museum in
Soesterberg) in de voetsporen van dit reddings
team op zoek naar het wrak van deze bommen
werper. Of ze daarin slaagden?
N.a.v.: ‘KAiS’, door Bas Kreuger; eigen uitgave,
Leiden 2020; tientallen zwartwitfoto’s en illustra
ties, 261 pagina’s; iSBN 978 9789464021738.
Prijs € 17,50. n
NL EasP aIR
Het Nederlandse luchtvaartbedrijf NL eASP AiR
biedt in samenwerking met US Aerovation inc.
twee Gulfstream Giiiplatformen aan voor de
europese markt. Beide van origine zakenjets
zijn technisch voorbereid om op middelgrote
tot grote hoogte (FL450, 13.716 m) intelligen
ce, Surveillance, and Reconnaissance (iSR) ta
ken uit te voeren. met het oog daarop zijn
voorzieningen als SatCom (inclusief KU Band),
sensoren, eO/iR en NAVsystemen al inge
bouwd. Daarnaast kunnen beide vliegtuigen
klant en daarmee missiespecifiek worden ge
configureerd.
een van de Gulfstreams zal met name worden
ingezet als vliegend testplatform voor onder
meer luchtvaartonderzoekcentra. Deze Giii is
volledig voorbereid voor dit werk dankzij onder
meer acht werkstations en rails waarop pallets
met researchapparatuur kunnen worden ge
plaatst. NL eASP AiR vertegenwoordigt US Aero
vation inc. in europa en zal tevens als operator
fungeren voor beide Giii’s. Het in 2014 opge
richte NL eASP AiR is gespecialiseerd in maritie
me surveillance en iSR services, bijvoorbeeld
aan de eU Border and Coast Guard FRONTeX.
Binnen de onderneming zijn diverse specialis
men verenigd op het gebied van luchtvaart,
kustwacht, marine, missiemanagement en sen
sorsystemen, Satcom en iCT. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 24-04-20 09:14