66 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
De Noorse luchtvaartmaatschappij Widerøe kent een rijke geschiedenis.
Wat in 1934 begon als een kleine firma voor chartervluchtjes en lucht-
kartografie, groeide uit tot een grote regionale airline met veertig DHC-
8-passagiersvliegtuigen en drie Embraer ERJ-190-E2’s. Hiermee worden
42 Noorse vliegvelden met elkaar verbonden. Vanuit Bergen worden
ook enkele vliegvelden in Denemarken, Groot-Brittannië, Frankrijk en
Spanje aangevlogen. Widerøe heeft dan ook ruime ervaring met het vlie-
gen in de soms uitdagende Noorse weersomstandigheden met sneeuw,
ijs en harde wind.
LN-WFO
Op maandag 20 januari 2020 is de Dash 8-300 met registratie LN-WFO
ingepland door Widerøe voor twee retourvluchten tussen Bergen-Fles-
land Airport en Kristiansund Airport.
Voor vertrek bestudeert de bemanning de weersinformatie en NOTAM-
berichten. Er is een sterke wind in Kristiansund en ze moeten alert zijn
op ‘mountain waves’: een gevaarlijke ‘golvende’ wind die ontstaat aan
de benedenwindse kant van de bergen rond Kristiansund. Desondanks
verloopt de eerste vlucht naar Kristiansund zonder problemen en het
vliegtuig maakt een normale landing.
Na de landing haalt de bemanning de vluchtplannen en weersinformatie
op ter voorbereiding van de terugvlucht naar Bergen. Er is een SIGMET-
rapport over zware turbulentie en bergwinden uitgegeven voor het noor-
delijke deel van West-Noorwegen. Er is ook sprake van mogelijk matige
ijsvorming op de route die ze moeten vliegen. Maar tijdens de volgende
twee vluchten hebben ze geen last van ijsvorming.
WF577
Voor het vertrek van de laatste leg terug naar Bergen voert de gezag-
voerder een visuele inspectie van het vliegtuig uit, waarbij hij geen
sneeuw of ijs tegenkomt. De grondtemperatuur is op dat moment +9°C
en het regent. Om die reden besluit de bemanning geen de-icing uit te
laten voeren. Om dezelfde reden wordt de luchtinlaat tijdens deze in-
spectie niet op ijs gecontroleerd.
In januari 2020 krijgt een Noorse Dash 8 te maken met extreme ijsafzetting tijdens de vlucht. Bij de na-
dering vallen beide motoren zelfs even uit. Gelukkig weet de bemanning het vliegtuig veilig aan de
grond te zetten. Piloot en Vliegtuig duikt in het eindrapport van dit incident.
EEN IJZINGWEKKENDE VLUCHT
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Beeld: AIBN
LN-WFO. (Foto: Alan Wilson)
66-67-68-69_incidentanalyse-3.indd 66 21-03-2023 13:36