PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 61
Nieuwe details werden in het vroege voorjaar van 2023 tijdens een we-
binar toegelicht door de nieuwe Sonex-eigenaar en Highwing-ontwerper
Mark Schaible. Volgens hem moet gerekend worden op een bouwtijd
van ongeveer duizend uur. Er worden snelbouwpakketten aangeboden,
die de bouwtijd met ongeveer vijfhonderd uur verkorten.
Bijzonder is dat het toestel wordt goedgekeurd voor aerobatics, ook met
twee personen aan boord. Daardoor kan het worden ingezet voor kunst-
vliegtraining (+6/-3 G) bij een startgewicht van 558 kg. Als solo aeroba-
tics wordt gevlogen, kan worden volstaan met de standaard full-span
glasvezel vleugeltips. Voor duogebruik moeten deze tips worden vervan-
gen door eenvoudig aan te brengen metalen eindplaten. Het vliegtuig
kan daarbij gemakkelijk worden omgebouwd van dual-stick- naar center-
stick-configuraties en omgekeerd.
GROOT UITGEVALLEN
Vergeleken met een Sonex (5,51 m lang bij een spanwijdte van 6,71 m)
is de Highwing iets langer (5,88 m) en neemt de spanwijdte toe tot 7,98
m. De standaardconfiguratie bestaat uit conventionele ramen in grote
deuren ‘voor een optimale esthetiek van het vliegtuig’, maar bouwers
kunnen ook hun eigen volledig plexiglas deuren maken. Als er voldoende
vraag is, kan Sonex zelf ook volledig plexiglas deuren produceren.
In- en uitstappen wordt eenvoudig dankzij een instaphoogte van zo’n 50
cm. Met een cabinebreedte van 1,09 m op schouderhoogte zal de be-
huizing niet krap aanvoelen. Er is geen aparte bagageruimte voorzien. Ba-
gage kan tot maximaal 27 kg achter de stoelen worden opgeborgen in
een ruimte met een inhoud van ruim 450 l. Er is een tankinhoud voor-
zien van 76 l die wordt opgeslagen in een in de neus geplaatste tank.
Daarnaast worden twee kleinere tanks meegeleverd die elk 18,9 l bevat-
ten en zich bij de vleugelwortels bevinden. Andere details zijn een be-
stuurbaar neuswiel, elektrisch bediende flaps en handmatig trimmen
(elektrisch wordt een optie).
MOTORKEUZE
Highwing-versies voor de S-LSA- en E-LSA-klasse vereisen ASTM-gecertifi-
ceerde motoren als de Aerovee (80 pk), Aerovee Turbo (100 pk), UL Po-
wer (97-130 pk), Jabiru 3300 (100 pk) en Rotax 912 (100 pk) bij een
maximale propellerdiameter van 1,52 m. Typegecertificeerde motoren
(Continental en Lycoming) zijn niet mogelijk, net zomin als motoren met
een totaal installatiegewicht (inclusief propeller) van meer dan 90 kg. Dat
heeft te maken met de ontwerpeis om het leeggewicht op 340 kg te
houden bij een maximaal (S-LSA) startgewicht van 599 kg. Er wordt bij
een kruissnelheid van 150 mph (240 km/h) een vliegbereik voorzien
van 1.086 km op 8.000 ft (2.438 m). Sonex stelt alles in het werk om
tijdens de EAA Air Venture 2023 in Oshkosh een toestel te kunnen to-
nen.
De Amerikaanse kitfabrikant Sonex Aircraft heeft meer details vrijgegeven van de in augustus 2021
aangekondigde hoogdekker. Dat toestel staat nu officieel te boek als Sonex Highwing, komt er in
conventionele en staartwieluitvoering, wordt geschikt voor inbouw van vier motormerken en kan rond
de Air Venture 2023 worden besteld.
Bijschrift
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Sonex Aircraft
??
? ?
??
??
SONEX HIGHWING
61_sonexhighwing.indd 61 21-03-2023 13:35