58 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
Wie aan NASA denkt, ziet meteen de onmetelijke ruimte voor zich. Maar
de organisatie wil niet alleen de mysteries van onze planeet en de ruim-
te ontrafelen, zij steekt ook veel dollars in het moderniseren van vlieg-
verkeer. Voor beide zaken beschikt NASA over een flinke luchtvloot: van
helikopters en Gulfstream-jets tot het excentrieke (en ook klassieke) Su-
per Guppy-transportvliegtuig.
Ook de DHC-6 Twin Otter is bij NASA populair. Diverse disciplines die
onder de paraplu van NASA vallen, hebben de Twin Otter in gebruik.
Daar hoorde ook het Glenn Research Center in Cleveland (Ohio) bij, dat
zich met een aantal kleine toestellen richt op aeronautisch en ruimtewe-
tenschappelijk onderzoek. Het gebruikte tot voor kort een Twin Otter die
vijftig jaar geleden bij NASA in dienst kwam: de N607NA. Het toestel
werd in 1966 gebouwd en was een van de eerste van zijn type dat de
fabriek in Canada verliet. Het hoorde met constructienummer 4 bij de
zes DHC-6-100-prototypes die de Havilland Canada bouwde. In 1972
werd de Twin Otter op naam van NASA gezet en kreeg het de Ameri-
kaanse registratie N508NA. Sinds 1983 was het in gebruik bij het Lewis
Research Center, het huidige Glenn Research Center.
WERKPAARD
In februari van dit jaar maakte NASA bekend dat de Twin Otter uit dienst
was gehaald. Daarmee kwam een einde aan de vliegende carrière van
de oudste nog actieve DHC-6. “We hebben heel wat uren met de Otter
geklokt en het toestel heeft ons aan veel waardevolle inzichten gehol-
pen”, zei Phil Beck na het afscheid van het toestel. Beck was vijftien jaar
bij NASA bemanningslid van de N607NA. “We vinden het triest om het
vliegtuig te zien gaan, maar deze Twin Otter blijft als werkpaard aan de
luchtvaart verbonden.” Daarmee doelde Beck op de nieuwe post-pensi-
oentaak van het toestel. NASA heeft de 57-jarige DHC-6 geschonken
aan de Middle Tennessee State University (MTSU), een hoog aange-
schreven luchtvaartschool in de VS. Op de campus zal de Twin Otter
dienstdoen als oefenomgeving voor luchtvaarttechnici in opleiding.
De MTSU beschikt weliswaar over een behoorlijke vloot actieve toestel-
len voor het opleiden van piloten, het schort aan gepensioneerde
frames en motoren voor het trainen van technici. De onderwijsinstelling
nam zelf contact op met NASA met de vraag of ze in aanmerking kwam
voor de donatie. De Twin Otter beschikt over Pratt & Whitney PT-6-moto-
ren, de meest gangbare turbopropmotor in omloop. Het vliegtuig is
daarmee uiterst bruikbaar voor technici.
Zelf vliegen van het Glenn Research Center in Cleveland naar de MTSU
in de buurt van Nashville lukte de N607NA niet meer. De Twin Otter
werd van staart en vleugels ontdaan en per trailer naar de MTSU overge-
bracht.
In de februari-editie van Piloot en Vliegtuig zagen we hoe NASA afscheid nam van twee klassieke toestel-
len: een Douglas DC-8 en een Boeing 747SP. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft ook een an-
der werkpaard op leeftijd op stal gezet en aan het onderwijs gedoneerd: een DHC-6 Twin Otter.
OUDSTE TWIN OTTER MET PENSIOEN
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg – Foto’s: NASA
??
? ?
??
??
De laatste trip per wegtransport.
N607NA’s nieuwe thuisbasis.
58_nasa.indd 58 21-03-2023 13:34