PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 57
meerdere vliegtuigtypes, waaronder Cessna piston twins, Beechcraft
King Air 200, Twin Commander en de Fairchild Merlin. Nadat Aerodata
Surveys ophield te bestaan was het vervolg een carrière als vlieginstruc-
teur op singles en twins. Daarnaast is hij nu Quality, Health & Safety Ma-
nager bij een bedrijf buiten de luchtvaart. Genieten van de IAR 823 doet
Possemiers volop samen met echtgenote Ellen Breyne, die ook een
vliegbrevet heeft. En aan de technische kant maakt hij dankbaar gebruik
van zijn oorspronkelijk technische opleiding, van 1986 tot 2005 in prak-
tijk gebracht bij de Belgische luchtmacht op Brasschaat.
“GROTE MARCHETTI”
Uiterlijk heeft het type een aantal kenmerken van de SIAI-Marchetti
S.208. “De IAR 823 is eigenlijk een grote Marchetti”, vertelt de eigenaar.
“Het toestel is snel, je kan er met vijf personen in vliegen en met 370 li-
ter brandstof aan boord en een snelheid van 150 knopen houdt hij het
ruim zes uur vol.” Met de buitenste tanks leeg en twee personen aan
boord is het toestel ‘fully aerobatic’. De 823 van Possemiers heeft geen
ICAO Bewijs van Luchtwaardigheid (vier inmiddels in Hongarije gebaseer-
de toestellen hebben dat wel), maar vliegt op basis van een Franse natio-
nale CNRAC via de Franse ‘AZ-registratiecategorie’. Possemiers: “Daardoor
kan je er zelf ook uitgebreid aan sleutelen. Nadeel van die categorie is
wel dat het daarmee heel moeilijk is om een vergunning te krijgen om
boven Nederland te vliegen. In technische zin is het vliegtuig een alle-
gaartje met een mix van metrische en Amerikaanse schroeven en koppe-
lingen, een Frans systeem voor de bediening van het landingsgestel, een
Oostenrijkse accu en instrumenten die je ook in de YAK-52 terugvindt.”
HALF ANGOLEES?
Possemiers is van plan regelmatig airshows en fly-ins te blijven bezoe-
ken met zijn IAR 823. “En misschien geef ik één kant van het vliegtuig
nog wel eens een Angolese luchtmachtbeschildering om zo dat facet
van de geschiedenis van het type ook te belichten.”
Veel dank aan Jan Possemiers voor alle support en aan Robert van Die-
men voor het vliegen van de foto-Cessna en het organisatieteam op
Schaffen-Diest.
Bijschrift
DE IAR 823 IN HET KORT
Bemanning 1
Capaciteit 5
Motor Lycoming IO-540, 290 pk
Lengte 8,24 m
Hoogte 2,52 m
Spanwijdte 10,00 m
Leeggewicht 900 kg
Maximumstartgewicht 1.500 kg
Kruissnelheid 290 km/h
Maximumsnelheid 310 km/h
Klimsnelheid 450 m/min
Vliegbereik 1.800 km
Een ‘testje in camouflage’.
Eigenaar Jan Possemiers.
56-57_iar-823.indd 57 21-03-2023 13:34