56 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
OOK IN AFRIKA
De Roemeense luchtmacht werd de belangrijkste klant voor de IAR 823
en gebruikte het als opleidingstoestel. Diverse Roemeense aeroclubs
deden hetzelfde, alsook enkele in Hongarije. Bijzonder was de levering
van twaalf toestellen aan Angola in 1981 onder de naam ‘Operation Siri-
us’. Ook die werden voor training gebruikt, alhoewel een gewapende in-
zet zeker ook tot de mogelijkheden zou hebben behoord. Het toestel
beschikt namelijk over ‘hard points’ onder de vleugels waaraan bommen
en/of (ongeleide) raketten kunnen worden bevestigd.
Halverwege de negentiger jaren werd de YAK-52 in Roemenië opvolger
van de IAR 823 en aan het eind van dat decennium verhuisde het me-
rendeel van de overgebleven toestellen naar een Amerikaanse koper.
Een zestal ging in 2004 naar aeroclubs in Roemenië.
F-AZLQ
Van de serie toestellen die naar de VS verhuisde, is nog een flink aantal
operationeel. Eén ervan (N721AR) werd in 2007 naar Frankrijk geëxpor-
teerd en daar geregistreerd als F-AZLQ. Het toestel, gestoken in het origi-
nele Roemeense kleurenschema met militaire registratie ‘10’, werd in
Biscarrosse gestationeerd. In 2015 kwam het in Belgische handen, waar-
na het in 2020 weer doorverkocht werd aan de huidige eigenaar Jan
Possemiers. Die was vorig jaar augustus aanwezig op de Schaffen-Diest
fly-in en dat bood de gelegenheid voor een kennismaking.
SURVEY-VLUCHTEN WERELDWIJD
Possemiers haalde zijn vliegbrevet in 2000. Hij werd uiteindelijk chef-pi-
loot bij Aerodata Surveys en vloog overal ter wereld survey-vluchten op
Op 10 juni 1973 vloog het prototype van de IAR 823 voor het eerst. De Industria Aeronautica Româna
(IAR) zou er in totaal tachtig van bouwen, inclusief twee prototypes. Het laatste toestel werd in 1985 vol-
tooid. Eén IAR 823 heeft zijn thuis op het Belgische Zoersel.
ROEMEENSE ‘ALLESKUNNER’
TYPEBESCHRIJVING Door: Ben Ullings – Foto’s: Ben Ullings (air-to-air) en Jan Possemiers
56-57_iar-823.indd 56 21-03-2023 13:34