52 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
HISTORIE Door: Jozef Mols – Foto’s: NASA Dryden Flight Research Photo Collection
DE CONVAIR XF-92A
IN HET KORT
Bemanning 1
Motor 1 x Allison J33 A-29
Lengte 12,95 m
Spanwijdte 9,55 m
Hoogte 5,41 m
Leeggewicht 4.118 kg
MTOW 6.626 kg
Maximumsnelheid 1.156 km/h
Plafond 15.470 m
De XF-92 kreeg verkleed als MiG-23 een filmrol.
Niet veel testpiloten liepen warm voor het experimentele toestel.
tests eind 1949 af. Daarna kiest de XF-92A nog sporadisch het luchtruim
om diverse aspecten van de nieuwe vleugelvorm te testen.
Begin 1953 wordt het toestel na diverse mechanische problemen aan
NACA geretourneerd. Daar krijgt Sam Crossfield, een van de testpiloten,
de opdracht om nog een aantal vluchten uit te voeren. De eerste daar-
van eindigt bijna in een catastrofe, omdat de XF-92A niet recht gehou-
den kan worden op de startbaan. De remmen van het vliegtuig blijken
defect zijn. Crossfield besluit een landweg naast de startbaan in te draai-
en waar het toestel na zo’n vijftig meter tot stilstand komt. De weg krijgt
vervolgens spontaan de naam ‘Crossfield Pike’ toegewezen.
Het incident weerhoudt Crossfield er niet van nog 25 vluchten uit te
voeren, die vooral bedoeld zijn om een aantal problemen met de delta-
vleugel op te lossen. Zo heeft het vliegtuig de neiging tijdens de vlucht
te rollen, en bij lage snelheid gaat de neus ongewild omhoog waardoor
een overtrek niet kan worden uitgesloten. Bij Convair denkt men deze
gebreken op te lossen door vleugelfences aan te brengen. Een eerste
testvlucht met de nieuwe uitrusting verloopt schitterend, maar bij een
tweede vlucht breekt het neuslandingsgestel bij de landing. Hoewel
Crossfield zonder noemenswaardige verwondingen de cockpit kan verla-
ten, besluit NACA dat het tijd is om het programma te staken. Convair
zal de ervaringen met de XF-92 gebruiken bij het ontwerp van de F-102
Delta Dagger. De F-102 wordt het eerste supersonische onderschep-
pingsvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht.
50-51-52_convairxf.indd 52 21-03-2023 13:33