PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 51
misdadiger te worden vervolgd. Onderzoek van Lippisch’ deltavleugel in
de windtunnel van het National Advisory Commitee for Aeronautics (NA-
CA) in Langley toont aan dat een deltavleugel geschikt is voor vliegtui-
gen die een hoge snelheid moeten halen.
Consolidated Vultee, het latere Convair, besluit een mock-up te bouwen
van een vliegtuig met deltavleugel om het gedrag van zo’n vleugel bij
zowel hoge als lage snelheid te bestuderen. Het is de bedoeling om
‘Model 7002’ aan te drijven met een ramjet die voorzien is van kleine
raketten in de verbrandingskamer. Eigenlijk zou het gaan om een be-
mande grond-luchtraket met kort vliegbereik, een maximale snelheid
van Mach 1.65 en een maximale vluchtduur van iets meer dan vijf mi-
nuten. Deze vorm van aandrijving wordt echter al snel verworpen als
‘niet praktisch en te gevaarlijk’.
ONGEPLANDE ‘VLUCHT’
Convair tekent een contract voor de bouw van twee prototypes van Mo-
del 7002. Hiermee kan het gedrag van de nieuwe vleugel verder wor-
den getest. Om de prijs van het project te drukken en tijd te winnen,
worden bij de bouw van de vliegtuigen diverse onderdelen ontleend
aan bestaande toestellen. Zo levert de North American FJ-1 het hoofd-
landingsgestel. Het voorste landingsgestel komt van een Bell P-63. De
motor en de hydraulica worden ontleend aan de Lockheed P-80 en de
cockpit en schietstoel komen van de Convair XP-81. Op 1 april 1948
wordt het afgewerkte vliegtuig geleverd aan de USAAF op de Muroc Air
Force Base (nu Edwards AFB) in Californië. De eerste vlucht wordt op 9
juni 1948 gemaakt door testpiloot Sam Shannon. Dat is overigens een
ongewilde en niet geplande vlucht: het vliegtuig wipt bij een taxiproef op
hoge snelheid kortstondig van de grond. Een paar maanden later volgt
een officiële proefvlucht. Halverwege 1949 wordt het vliegtuig – na 47
vluchten en ruim twintig uur vliegtijd – overgedragen aan de US Air Force
(USAF), sinds 1947 opvolger van de USAAF.
Bij de USAF krijgt het vliegtuig de typeaanduiding XF-92A. Maar het blijkt
uiterst moeilijk te zijn om testpiloten te vinden die bereid zijn met dit ei-
genaardige vliegtuig met onbekende vleugelvorm te vliegen. Daarom kan
slechts één van de twee prototypes tijdens de tests worden gebruikt. Uit-
eindelijk komen alleen Charles ‘Chuck’ Yeager en Frank Everest in aan-
merking. Yeager had kort daarvoor, al dan niet als eerste ter wereld, de
geluidsbarrière doorbroken in een Bell X-1. De USAF rondt de reeks vlieg-
Bijschrift
OP HET WITTE DOEK
De XF-92 kreeg een rol toebedeeld in twee films. In ‘Jet Pilot’ met
John Wayne en Janet Leigh sloop het vliegtuig in de rol van een
fictieve MiG-23. Maar omdat de productie van de film herhaalde-
lijk vertraagd werd, kwam deze pas in 1957 in de bioscoop. On-
dertussen was de ‘MiG-23’ weggeknipt uit de film. Wat later kwam
het toestel wel op het witte doek in de film ‘Toward the Unknown’
met William Holden. Hier ‘speelde’ het vliegtuig de rol van een
F-102 Delta Dagger. De XF-92A is vandaag de dag te bewonderen
in het Air Force Museum op Wright-Patterson Air Force Base
(Ohio).
De Lippisch DM 1 stond aan de wieg van de XF-92.
50-51-52_convairxf.indd 51 21-03-2023 13:33