50 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
Al sinds de late dertiger jaren was het duidelijk dat supersone snelheden
niet bereikt zouden kunnen worden met rechte vleugels en dikke vleu-
gelprofielen. In Duitsland had Alexander M. Lippisch al wel geëxperimen-
teerd met vleugels in de vorm van een driehoek, die hij prompt delta-
vleugels noemde. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde hij
diverse prototypes. In het begin ging het om zweefvliegtuigen, maar
die werden al spoedig gevolgd door een straalaangedreven prototype.
Wanneer Amerikaanse troepen Duitsland binnenvallen, leggen ze niet al-
leen de hand op ontwerpen en prototypes van Lippisch. In het kader
van Operatie Paperclip nemen zij ook duizenden technici en ingenieurs
gevangen. Deze worden overgebracht naar de Verenigde Staten, waar ze
voor Amerikaanse fabrikanten moeten werken om niet als nazi-oorlogs-
In augustus 1945, onmiddellijk na de capitulatie van Japan, schrijft de United States Army Air Force
(USAAF) een openbare aanbesteding uit voor de bouw van een supersoon onderscheppingsvliegtuig dat
in staat moet zijn om in vier minuten een hoogte te bereiken van 15.240 m. Op dat ogenblik staan
straalvliegtuigen nog in de kinderschoenen. Maar de Amerikanen hopen, dankzij de hulp van gevangen-
genomen Duitse technici, snel tot resultaat te kunnen komen.
CONSOLIDATED VULTEE (CONVAIR) XF-92
HISTORIE Door: Jozef Mols – Foto’s: NASA Dryden Flight Research Photo Collection
50-51-52_convairxf.indd 50 21-03-2023 13:33