Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 5
In de jaren negentig was ik een trouwe lezer van
het blad ‘Luchtvaart’. De hoofdredacteur in die tijd
was Thijs Postma. Wat me van toen is bijgebleven,
zijn de prachtige vliegtuigtekeningen in het blad.
Ook die waren van Thijs Postma. Ik keek er met
bewondering naar, en dat doe ik nog steeds. Zo’n
25 jaar later mag ik dan weliswaar de hoofdredac-
teur zijn, mijn tekenvaardigheden hebben zich na
mijn basisschooltijd niet verder ontwikkeld.
Gelukkig ben ik niet de enige die via ‘Luchtvaart’ bij
Piloot en Vliegtuig terecht is gekomen. Behoorlijk
wat lezers van ‘Luchtvaart’ verhuisden mee toen
het blad rond de eeuwwisseling opging in Piloot en
Vliegtuig. En Thijs Postma levert op zijn 89e nog
steeds elke maand een historische bijdrage. Zijn
penselen en verf heeft hij evenmin aan de wilgen
gehangen. “Ik ben al 75 jaar als zelfstandige belas-
tingplichtig”, vertelt hij deze maand in ‘On the job’
(pagina 22).
Terwijl ik zo met het verzamelde werk van Postma
bezig was, vroeg ik me af of hij ooit ook helikopters
onder handen had genomen. Die vraag kwam niet
uit de lucht vallen: in dit nummer besteden we bo-
vengemiddeld veel aandacht aan helikopters. Dat
heeft twee redenen. In de eerste plaats zocht de
mondiale helikoptergemeenschap elkaar in maart
op voor de HAI Heli-Expo, ’s werelds grootste heli-
kopterbeurs (pagina 26). En reden nummer twee:
de komende maanden plaatsen we in Piloot en
Vliegtuig marktoverzichten, te beginnen met de he-
likopters (pagina 42).
Niet elke lezer van Piloot en Vliegtuig is gechar-
meerd van helikopters. Toegegeven: ik heb er eer-
lijk gezegd zelf ook niet zoveel mee, hoewel de
twee keer dat ik ermee de lucht in mocht best fas-
cinerend waren. In principe zoeken we voor dit tijd-
schrift de breedte van de luchtvaart op, aansluitend
op de wensen van de gemiddelde lezer. Wie Piloot
en Vliegtuig elke maand leest, zal dat bevestigen.
Per editie kan de balans echter net wat verschillen.
Goed om te weten als je op dit moment in de
boekhandel door dit nummer bladert!
Oh ja: Thijs Postma heeft inderdaad ook helikopters
aan het tekenpapier toevertrouwd, ontdekte ik in zijn
in 2021 verschenen levenswerk. Daarvan in deze Pi-
loot en Vliegtuig geen voorbeeld. Wél van een Kool-
hoven FK 58, waarover hij vanaf pagina 62 schrijft.
Toestellen van rond de Tweede Wereldoorlog heb-
ben Postma’s persoonlijke voorkeur. Wat leest u het
liefst in dit blad? Ik hoor het graag!
Veelzijdigheid
In dit
nummer
veel
heli-
kopters
Opleiding
47 Duurza(a)m(er) lessen… Vlootvernieuwing voor vliegscholen
Pilot report
16 Promecc Pegaso Highwing vliegtuig aan de tand gevoeld
Status report
32 Saab 2000F Cargo Debuutvlucht voor vrachtvliegtuig
48 250 km ver met één lading Langste vlucht voor eVTOL
61 Sonex Highwing Meer details nieuwe hoogdekker
Typebeschrijving
54 Direct Fly STOL Cruiser Microlight uit Tsjechië
56 IAR 823 Roemeense ‘alleskunner’
60 Chaika C-72 Russische vierzitter
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Steven van den Berg
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
s.vandenberg@eisma.nl
26 De Heli-Expo is traditiege-
trouw de voorjaarsaftrap van het
internationale beursseizoen. De in
Atlanta gehouden expo was dit jaar
goed voor 634 exposanten, 12.404
(vak)bezoekers uit 97 landen en 49
helikopters op ‘static’. Opmerkelijk
dit jaar: relatief weinig orders, geen
nieuwe modellen en een voorzichtige
start van de toekomstige integratie
van eVTOL’s in de helikopterindustrie.
62 Eind jaren dertig van de vorige eeuw wilden veel Eu-
ropese landen vanwege de toenemende oorlogsdreiging hun
slagkracht in de lucht vergroten. Zo ook Frankrijk. Het land
kwam na wat omzwervingen bij de Nederlandse vliegtuigbou-
wer Frits Koolhoven terecht. Die had wel oren naar een vlieg-
tuigbestelling uit Frankrijk. Koolhoven mocht tientallen FK 58’s
leveren, maar dat verliep bepaald niet zonder slag of stoot.
Door: Steven van den Bergwww.pilootenvliegtuig.nl
66 Piloten van de Noorse luchtvaartmaatschappij Wi-
derøe zijn wel wat sneeuw en ijs gewend. Maar in januari
2020 krijgt een Dash 8 tijdens een binnenlandse vlucht te
maken met wel extreem veel ijsafzetting op het vliegtuig.
Het leidt er zelfs toe dat beide turbopropmotoren tijdens de
nadering van het vliegveld van Bergen geen vermogen meer
leveren. We onderzoeken wat er rond deze ijzingwekkende
vlucht niet goed ging.
04-05_inhoudsopgave.indd 5 21-03-2023 15:37