Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 49
Luchtvaart is volgens Van Milders meer dan vliegtuigen alleen. “Bij Fly
ing group gaan topservice en verantwoordelijkheid hand in hand. Maar
wij beseffen ook dat vliegen een impact heeft op het milieu. Daarom
blijven wij inspanningen leveren om onze ecologische voetafdruk te ver
kleinen en energieneutraal te worden. Maar we willen ons niet alleen
aanpassen, we willen ook evolueren. We geloven oprecht in emissievrije
luchtvaart. Daarom investeren we tijd, energie en geld in de allernieuw
ste vliegtuigtechnologieën.” Van Milders pleit er daarnaast voor om van
de regionale luchthavens in Vlaanderen gigantische groene stroomcen
trales te maken: “De elektriciteitsbehoefte in onze samenleving zal de
komende jaren alleen maar toenemen. Willen we het aandeel hernieuw
bare energie doen meegroeien, dan moeten we alle opties in overwe
ging durven te nemen, inclusief het plaatsen van zonnepanelen op de
open vlaktes naast start en landingsbanen en taxiways.”
INVESTERINGEN
Luchthavenuitbaters zullen volgens hem een cruciale rol spelen: “Samen
met hen engageren wij ons bij de opmaak en de implementatie van de
langetermijnstrategie voor de Vlaamse luchthavens. Investeringen in
technologie en infrastructuur zullen zorgen voor duurzame oplossingen,
die de milieuimpact van de luchtvaart reduceren. Zo kan men, zonder
te tornen aan de luchtvaartactiviteiten en veiligheid, op korte termijn op
luchthavens enorme fotovoltaïsche velden aanleggen. Dit is geen sci
encefiction. Voorbeelden uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk bewij
zen dat het kan. Die hernieuwbare energie van deze groene stroomcen
trales op luchthavens kan in de toekomst gebruikt worden voor
elektrische vliegtuigen. Het is een concreet idee met een positieve im
pact voor het milieu.”
ENERGIENEUTRAAL
Voor het Antwerpse bedrijf zelf is milieubetrokkenheid geen dode letter.
Het in oktober 2020 geopende hoofdkantoor is volledig energieneutraal.
Bij de bouw werden de modernste technologieën gebruikt. Het gebouw
produceert meer energie dan dat het eigenlijk nodig heeft. Diep onder
de grond bevindt zich een geothermiecentrale. Het dak en de voorgevel
zijn bekleed met zevenhonderd vierkante meter zonnepanelen. Ook
wordt actief onderzoek gedaan naar het gebruik van SAF (Sustainable
Aviation Fuel, duurzame biobrandstof).
OMZETVERDUBBELING
De sinds 1995 in Antwerpen actieve Flyinggroup heeft een Belgische,
een Luxemburgse en een Maltese AOC en neemt het volledige beheer
van de zakenvliegtuigen in handen, inclusief het onderhoud. De groep
telt ruim 335 medewerkers, waarvan 207 vliegend personeel. Het be
drijf beheert ongeveer vijftig vliegtuigen waaronder een nieuwe Falcon
900LX. Daar komen een Falcon 2000S en een Falcon 2000LXS bij, ter
wijl aan het medeeigendomsprogramma Flyingpartners nog vier zaken
jets worden toegevoegd. In 2022 werden 7.254 vluchten naar 635 be
stemmingen in 140 verschillende landen uitgevoerd. Goed voor een
omzet van 155 miljoen euro, 41 procent meer dan in 2021. Vergeleken
met 2019 was zelfs sprake van een verdubbeling.
“Maak van onze regionale luchthavens gigantische groene stroomcentrales.” Deze oproep deed CEO Ber-
nard Van Milders van de Belgische Flyinggroup tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Het bedrijf wil
zelf een voortrekkersrol vervullen op het vlak van duurzame commerciële luchtvaart, en bestelde in juli
2022 alvast vijftig VX4 eVTOL’s bij Vertical Aerospace. Ook werd een overeenkomst gesloten met Eviation
Aircraft voor een onbekend aantal elektromotoraangedreven Alice-vliegtuigen.
Bijschrift
ZONNEPANELEN OP BELGISCHE VLIEGVELDEN?
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos Foto’s: GroenLeven
??
? ?
??
??
63.196 zonnepanelen op Groningen Airport Eelde.
49_zonnepanelenbe.indd 49 21-03-2023 13:33