Pagina 48 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

48 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
In juli 2021 vloog Joby zijn prototype 154,6 mijl (247,36 km) op een
enkele lading, waarbij het een uur en 17 minuten nodig had om elf ron-
den van een vooraf bepaald circuit af te leggen op de Electric Flight Base
van het bedrijf in Big Sur, Californië.
De AutoFlight Generation 4-vlucht vond op 23 februari 2023 plaats op
de ontwikkelingslocatie van AutoFlight in Augsburg in Zuid-Duitsland. Het
nieuwste prototype van het vierzitsontwerp werd op afstand bestuurd
terwijl het twintig circuits van een vooraf gedefinieerde vliegbaan voltooi-
de. AutoFlight installeerde hiervoor twee extra elektronische systemen
van ForeFlight en Stratus GPS om samen te werken met de eigen
boordsoftware.
GENERATION 4
AutoFlight verspreidde in juni 2022 een video van een volledig onbe-
mande vlucht van 7,5 minuten van hun eVTOL, inclusief de overgang
van verticaal opstijgen en hoveren naar een voorwaartse vlucht en ver-
volgens terug naar verticale daalvlucht en landing. De Prosperity I legde
toen een traject van 14,3 km af en bereikte een maximale snelheid van
106 mph (172 km/h).
Vergeleken met de eerste getoonde versie is het lift-plus-cruise-ontwerp
van de Prosperity I (toen nog V1500M genoemd) geoptimaliseerd.
Nieuwe propellers zorgen voor een hogere efficiëntie bij het hoveren.
Het toestel is een ‘proof of concept’ model met een MTOW van 1.500
kg en acht rotors. Bij de overgang naar een horizontale vlucht worden de
rotors voor de verticale start en landing in vaanstand gezet waarna het
toestel een snelheid kan optekenen van bijna 200 km/h. Op termijn zul-
len beide propellers die aan weerszijden achter aan de eVTOL zitten,
plaatsmaken voor één centrale propeller met dubbele motoren om de
kruissnelheid te verbeteren.
ZWAARGEWICHTEN
AutoFlight bouwde al meerdere vrachtdronevarianten en ontwikkelde uit
een daarvan de bemande V1500M die al in oktober 2021 voor het
eerst vloog en later werd hernoemd tot Prosperity I. De Chinese drone-
fabrikant haalde met de benoeming van Omer Bar-Yohay (de gewezen
oprichter en uitvinder van de Eviation Alice) en Chad Cashin (voorheen
werkzaam bij Joby Aviation) twee zwaargewichten aan boord. De twee
gaan het ontwerp van de Prosperity I verder ontwikkelen in de richting
van de geplande marktintroductie over twee jaar. In Augsburg worden
jaarlijks minimaal honderd testvluchten uitgevoerd. De productievariant
moet een kruissnelheid kunnen halen van 180 km/h bij een vliegbereik
van 250 km. Gemikt wordt op EASA-certificatie in uiterlijk 2025.
De recordvlucht van eind februari werd in maart ‘beloond’ met een or-
der van start-up EVFLY voor 205 Prosperity’s in passagiers- en vrachtuit-
voering. EVFLY wil de eerste tien vrachttoestellen inzetten in het Midden-
Oosten en denkt daarbij specifiek aan de Verenigde Arabische Emiraten
en Saoedi-Arabië. Het vervoersbedrijf heeft ook een focus op Zuidoost-
Azië en Afrika.
AutoFlight claimt de langste vlucht ooit met een eVTOL op een enkele elektrische lading te hebben vol-
tooid. Begin maart 2023 meldde het bedrijf trots dat zijn nieuwste Generation 4 Prosperity I-prototype
een afstand van 250,64 km (156,65 mijl) had afgelegd. En dat was iets meer dan drie kilometer verder
dan het prototype van Joby Aviation had gerealiseerd.
Bijschrift
De V1500M in 2021.
AL LANGE ADEM BIJ PROSPERITY I
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: AutoFlight
??
? ?
??
??
48_autoflight.indd 48 21-03-2023 13:32