PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 47
Zo kiest Vliegschool Zelf Vliegen binnen zijn vlootvernieuwingsprogram-
ma naar verwachting voor de Tecnam P-Mentor. De eigenschappen van
dit toestel passen onder meer binnen de eisen van het Transavia Airline
Pilot Program (TAPP). Ook voldoet het toestel aan de voorwaarden die
Zelf Vliegen zelf aan zijn lestoestellen stelt. De vliegschool houdt met de
vlootvernieuwing onder andere rekening met continuïteit en duurzaam-
heid. Ook het kostenplaatje speelt een rol. Dat betekent dat afscheid zal
worden genomen van de Aero AT-3 om gaandeweg een professionele
en universele vloot neer te zetten.
De prijzen van de Blackshape Gabriel die voor het TAPP wordt gebruikt,
waren ten opzichte van 2018 dermate gestegen dat deze niet meer pas-
ten binnen de visie van Zelf Vliegen. Daarnaast speelde het feit dat ook
de kleine luchtvaart meer en meer aan duurzaamheidsdoelstellingen
moet voldoen. Om die te kunnen behalen is een ander vliegtuigtype
noodzakelijk. Elektrische of hybride toestellen zijn momenteel nog niet
geschikt en voorhanden voor de huidige opleidingen, waardoor in nau-
we samenspraak met de partners een selectie in gang werd gezet naar
een nieuw toestel. De vernieuwde vloot wordt modern en betaalbaar en
zal bijdragen aan een beperktere CO2-uitstoot, oftewel deze zal toe-
komstbestendig ‘groener’ zijn. Er staat inmiddels een veelvoud aan les-
vluchten gepland, en met betrekking tot het TAPP starten er in 2023
zelfs twee klassen met de vliegfase van hun opleiding. Tecnam introdu-
ceerde de trainingsvariant begin april 2022. Met de CS-23 gecertificeer-
de P-Mentor zijn zowel PPL-, IR- als UPRT-trainingen mogelijk.
LUFTHANSA AVIATION TRAINING
Een tweede opmerkelijke ontwikkeling in de opleidingsbranche is de sa-
menwerkingsovereenkomst tussen Diamond Aircraft Austria en Lufthan-
sa Aviation Training (LAT). Het tweetal gaat samen mogelijkheden voor
een duurzamere vliegopleiding onderzoeken en ontwikkelen. Deze sa-
menwerking omvat het testen van de volledig elektrische eDA40 in een
echte trainingsomgeving, een eDA40-aankoopintentie als aanvulling op
de huidige DA40 NG-vloot en het gezamenlijk analyseren van de inzet
van duurzame luchtvaartbrandstoffen (SAF).
In het kader hiervan zal de eDA40 worden getest op de LAT-basis in
Grenchen in Zwitserland. De resultaten moeten helpen om het e-vlieg-
tuig voor de vliegopleiding verder te ontwikkelen. Ook kunnen opties on-
derzocht worden voor een geschikte exploitatie van een gemengde trai-
ningsvloot, bestaande uit de eDA40 en de Austro DA40 NG op
vliegtuigbrandstof.
LAT heeft de intentie uitgesproken om eDA40 ‘launching customer’ voor
de EASA-regio te worden en een aantal eDA40’s aan te schaffen die vol-
doen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de Lufthansa Group. Na
technische goedkeuring vindt de eerste testfase naar verwachting eind
2023/begin 2024 plaats.
Afgelopen maand vonden er de nodige gebeurtenissen plaats op de opleidingsmarkt. In het oog sprin-
gend waren onder andere de ontwikkelingen bij vliegschool Zelf Vliegen en de plannen van het Duitse
Lufthansa Aviation Training.
Bijschrift
DUURZA(A)M(ER) LESSEN…
OPLEIDING Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
??
? ?
??
??
47_duurzaamopleiden.indd 47 21-03-2023 13:32