42 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
Die gestage groei wordt ook voorspeld door marktanalisten bij Airbus
Helicopters. De 20-jaarsprognose van de fabrikant voorziet een groei
van zestien procent van het wereldwijde helikopterpark, dat eind 2019
uit 22.246 turbine-aangedreven en 9.603 zuigermotoraangedreven heli-
kopters bestond. De eenmotorige helikopters zullen goed zijn voor 51
procent van de nieuwe verkopen, gevolgd door light twins (23 procent
van de bestellingen). Middelgrote en super medium/heavy helikopters
nemen vervolgens elk 13 procent van de resterende orders voor hun re-
kening. Airbus schat in dat 55 procent van de wereldwijde helikopter-
vloot van 2022 in dienst blijft tot 2042.
Door de relatief hoge aanschaf- en uurprijzen is een helikopter voor pri-
védoeleinden slechts voor een beperkt aantal mensen weggelegd. Het
merendeel van de gekochte helikopters wordt dan ook voor zakelijke
doeleinden ingezet. De aard hiervan kan variëren van het uitvoeren van
film-, foto- of inspectievluchten tot vip-transport. Ook het vervoeren van
zieken en/of gewonden (EMS/HEMS) komt veel voor, net als het ge-
bruik van helikopters voor opleidingsdoeleinden of rondvluchten.
Zwaardere tweemotorige helikopters worden daarnaast vaak ingezet
voor bevoorrading van de offshore-olie-industrie en het wisselen van be-
manningen van booreilanden of productieplatforms, of voor onderhoud
aan windmolenparken op zee.
Bij de samenstelling van dit overzicht is uitgegaan van de gegevens die
de bij de General Aviation Manufacturers Association (GAMA) aangeslo-
ten fabrikanten hebben verstrekt. Er zijn uiteraard meer, vaak kleinere
helikopterproducenten. Deze worden in dit overzicht achterwege gela-
ten. De basisprijzen in dit overzicht zijn bij benadering en de laatst be-
kende. Die liggen tussen de 318.00 dollar voor de goedkoopste (Robin-
son Beta II) en 27 miljoen dollar voor de duurste (Sikorsky S92).
De markt voor civiele helikopters groeit langzaam maar gestaag. Dat is terug te zien in de cijfers. Zo wer-
den vorig jaar 194 eenmotorige helikopters afgeleverd tegen 181 in 2021 en 143 in 2020. Daarnaast
werden in 2022 bij elkaar opgeteld 682 civiel-commerciële turbinehelikopters afgeleverd tegen 645 in
2021 en 532 het jaar daarvoor. Dat de cijfers in 2020 over de hele linie lager uitvielen, was een gevolg
van leveringsproblemen door de coronapandemie.
MARKTOVERZICHT CIVIELE
HELIKOPTERS 2023
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
Foto HAIf-stop Photography, LLC.
42-43-44-45-46_helimarktoverzicht.indd 42 21-03-2023 13:30