Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

4 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
In the picture
35 Universal Hydrogen Dash 8 vliegt op waterstof
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio Bruno Pereira
59 Analyse Onbemande vliegtuigen: een risico?
Belevenissen
40 Ipuã Airpark in Brazilië Vliegen met een Stinson
Historie
50 Convair XF-92 Straalvliegtuig met deltavleugel
62 Koolhoven FK 58 Gevechtsvliegtuig voor Franse luchtmacht
Industrie
26 HAI Heli-Expo 2023 Aftrap van beursseizoen in Atlanta
42 Overzicht helikopters 2023 Wat is er momenteel te koop?
Medisch
53 De rol van urine Tips voor een keuring
Incidentanalyse
66 Een ijzingwekkende vlucht Noors toestel door ijs in problemen
On the job
22 Thijs Postma Tekenaar ging nooit met pensioen
Ontwikkelingen
24 Leveringen in de lift Groei GA zette door in 2022
30 Duizelingwekkende aantallen India koopt massaal vliegtuigen
33 Air Force One blijft blauw Kleurenschema ongewijzigd
34 Rolstoeltoegankelijk vliegen? Ruime stoelopstelling Pangea SY30J
39 Nieuwe Gulfstream voor KLu G650ER lost Gulfstream IV af
49 Heel veel zonnepanelen? Flyinggroup wil verduurzamen
58 NASA DHC-6 met pensioen Twin Otter wordt sleutelobject
Opleiding
47 Duurza(a)m(er) lessen… Vlootvernieuwing voor vliegscholen
Pilot report
16 Promecc Pegaso Highwing vliegtuig aan de tand gevoeld
Status report
32 Saab 2000F Cargo Debuutvlucht voor vrachtvliegtuig
48 250 km ver met één lading Langste vlucht voor eVTOL
61 Sonex Highwing Meer details nieuwe hoogdekker
Typebeschrijving
54 Direct Fly STOL Cruiser Microlight uit Tsjechië
56 IAR 823 Roemeense ‘alleskunner’
60 Chaika C-72 Russische vierzitter
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
22 Publicist en tekenaar Thijs Postma is voor
velen een bekende in de luchtvaartsector. Dit
jaar hoopt hij 90 te worden, maar met werken is
hij nooit gestopt. Nog vrijwel dagelijks kruipt hij
achter zijn schilderstafel om ‘luchtvaartgouaches’
te maken, iets waar hij al decennia geleden be-
kendheid mee verwierf. Het is voor Postma zowel
hobby als werk. “Ik betaal al 75 jaar belasting.”
16 Tijdens de AERO 2022 presenteerde Promecc
uit Zuid-Italië de bijna voltooide Pegaso. Het eerste
high-wing vliegtuig van deze fabrikant werd ontwik-
keld op basis van de low-wing Freccia en is nu klaar
voor serieproductie. We kregen de kans de Pegaso in
Corigliano d’Otranto, de thuisbasis van Promecc, even
aan de tand te voelen. En dan blijkt deze hoogdekker
over verrassende eigenschappen te beschikken.
26 De Heli-Expo is traditiege-
trouw de voorjaarsaftrap van het
internationale beursseizoen. De in
Atlanta gehouden expo was dit jaar
goed voor 634 exposanten, 12.404
(vak)bezoekers uit 97 landen en 49
helikopters op ‘static’. Opmerkelijk
dit jaar: relatief weinig orders, geen
nieuwe modellen en een voorzichtige
start van de toekomstige integratie
van eVTOL’s in de helikopterindustrie.
62 Eind jaren dertig van de vorige eeuw wilden veel Eu-
ropese landen vanwege de toenemende oorlogsdreiging hun
slagkracht in de lucht vergroten. Zo ook Frankrijk. Het land
kwam na wat omzwervingen bij de Nederlandse vliegtuigbou-
wer Frits Koolhoven terecht. Die had wel oren naar een vlieg-
tuigbestelling uit Frankrijk. Koolhoven mocht tientallen FK 58’s
leveren, maar dat verliep bepaald niet zonder slag of stoot.
24 Vliegtuigleveranciers die aangesloten zijn bij de General Aviation
Manufacturers Association (GAMA) hebben in 2022 voor 26,8 miljard dol-
lar aan nieuwe toestellen afgeleverd. Daarmee zet de groei in de sector
door: na een toename van ruim tien procent in 2021 was 2022 goed voor
een plus van zes procent. De sector blijkt in uitdagende marktomstandig-
heden veerkrachtig te zijn, stelt GAMA vast.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
??v
00 ??
04-05_inhoudsopgave.indd 4 21-03-2023 15:37