PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 39
De ombouw is afgerond en daardoor kon het toestel aan Defensie wor-
den overgedragen. De nieuwe aanwinst van Defensie moet nog van een
zelfbeschermingssysteem worden voorzien bij AMAC Aerospace in het
Zwitserse Bazel. Naar verwachting keert het toestel in de tweede helft
van juli terug.
De Nederlandse luchtmacht was sinds 2019 op zoek naar een vervan-
ger voor de Gulfstream IV waarmee al 27 jaar gevlogen wordt. Dat vlieg-
tuig is gebouwd in 1987 en bij de ingebruikname door Defensie in
1996 dus van dezelfde leeftijd als zijn opvolger nu. De G650ER die de
GIV aflost werd gebouwd in 2015, heeft een vliegbereik van meer dan
13.000 km en voldeed aan zowel de leeftijdseis (na 2012 gebouwd)
als het aantal gevlogen aantal uren (2.000).
Het toestel is nodig voor het snel en veilig vervoeren van kleine groepen
personen zoals de politieke, militaire en ambtelijke top van Defensie
naar onder meer missiegebieden. Deze gebieden zijn vaak niet of lastig
te bereiken met commerciële vluchten. Ook is het vliegtuig geschikt voor
urgente repatriëringstaken. De huidige Gulfstream IV werd ook geregeld
gebruikt door andere bewindspersonen dan die van Defensie, als er op
dat moment geen ander passend vervoer beschikbaar was. Die civiele
taak zal de ‘nieuwe’ G650ER ook gaan vervullen.
MANKEMENTEN
De laatste jaren moest de oude Gulfstream geregeld aan de grond blij-
ven vanwege technische problemen. Dat zorgde voor verstoorde reis-
plannen van militairen en politici. Zo kon een reis van defensieminister
Kajsa Ollongren begin 2023 naar het Caribisch gebied niet doorgaan en
moest voor buitenlandminister Wopke Hoekstra een privéjet worden in-
gehuurd om hem naar Roemenië te vliegen. Het meest in het oog
springende euvel was in 2019 tijdens een reis van toenmalig defensie-
minister Ank Bijleveld en Rob Bauer, op dat moment de Commandant
der Strijdkrachten. Het tweetal maakte op weg naar Caribisch Nederland
een tankstop op de Azoren. Door een probleem met de Gulfstream IV
kon de reis niet worden voortgezet. Bijleveld en Bauer vonden een paar
dagen later een plekje aan boord van een vliegtuig van vakantiemaat-
schappij TUI en vlogen terug naar Nederland.
De Gulfstream-jet is na de Boeing 737-700 PH-GOV het grootste vlieg-
tuig dat in Nederland kan worden ingezet voor het vervoer van hoog-
waardigheidsbekleders.
De ‘nieuwe’ voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu) bestemde Gulfstream G650ER is op 15 maart 2023
voor het eerst geland op Vliegbasis Eindhoven. Het toestel was tot eind maart in Nederland voor de
training van vliegers en onderhoudspersoneel. Jet Aviation kocht het vliegtuig vorig jaar in opdracht van
Defensie waarna de Zwitserse firma de zakenjet ombouwde naar de vereiste configuratie.
Bijschrift
NIEUWE G650ER KLU OP EINDHOVEN
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg
GULFSTREAM G650(ER)
IN HET KORT
Bemanning 2
Capaciteit max. 19 passagiers
Motoren 2 x Rolls-Royce BR725
Lengte 30,40 m
Spanwijdte 30,35 m
Hoogte 7,82 m
Leeggewicht 24.000 kg
MTOW 47.000 kg
Kruissnelheid 960 km/h
Vliegbereik 13.900 km
Plafond 15.500 m
??
??
(Foto: Joris van Boven)
De huidige Gulfstream IV wordt afgelost. (Foto: Defensie)
39_klug650er.indd 39 21-03-2023 13:28