PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 35
IN THE PICTURE Door: Steven van den Berg – Foto’s: Universal Hydrogen en ZeroAvia
Universal Hydrogen heeft begin maart voor het eerst gevlogen met een op waterstof-brandstofcel geba-
seerde aandrijflijn in een de Havilland Dash 8-300. De brandstofcel voorzag in de rechtermotorgondel
een MagniX magni650 EPU van stroom. De linkermotor draaide op reguliere vliegtuigbrandstof.
DASH 8 OP WATERSTOF
Bijschrift
ZeroAvia vloog in januari voor het eerst met een Do-228. (Foto: ZeroAvia) Eviation Alice: geen waterstof, wel elektriciteit. (Foto: Eviation Alice)
??
? ?
??
??
De Dash 8 van het Amerikaanse bedrijf is tot nu toe het grootste vlieg-
tuig dat met behulp van waterstoftechnologie heeft gevlogen. In januari
van dit jaar had het Britse ZeroAvia al de primeur van de eerste vlucht
met een bestaand regionaal vliegtuig ‘op waterstof’. ZeroAvia deed dat
in Groot-Brittannië met een aangepaste Dornier Do-228.
De nieuwe aandrijflijn van Universal Hydrogen werd voorafgaand aan de
35-36-37-38_itp_uhdash8.indd 35 21-03-2023 13:25