34 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
De SY30J zal het eerste toestel worden in een familie van hybride-elek-
trische Pangea-vliegtuigen. Ze worden ontworpen om kleine gemeen-
schappen met elkaar te verbinden die te weinig worden bediend door
de commerciële luchtvaart. Hierdoor zullen meer point-to-point reismo-
gelijkheden ontstaan. Het toestel zal daarbij kunnen starten en landen
op banen met een lengte van ongeveer duizend meter.
RANGE EXTENDER
Het hybride-elektrische voortstuwingsysteem moet vluchten tot 400 km
mogelijk maken wanneer uitsluitend op batterijvermogen wordt gevlo-
gen. Een range extender die op duurzame vliegtuigbrandstof (SAF)
draait, moet ervoor zorgen dat de SY30J meer dan twee keer zo ver
komt met minder uitstoot. Op termijn wil de start-up echter een versie
aanbieden met een range extender die op waterstof werkt in plaats van
SAF, waardoor langere emissievrije vluchten mogelijk worden.
RUIME CABINE
Het toestel moet geschikt worden voor Single Pilot Operation (SPO) en
krijgt Enhanced Vision Systems (EVS). Met EVS kan onder alle weersom-
standigheden gevlogen worden vanaf kleine vliegvelden met weinig
grondondersteuning en zonder nauwkeurige navigatieapparatuur. Er wordt
een ruime cabine voorzien waarbij de stoelafstand 36 inch (91 cm)
wordt. Passagiers krijgen daardoor ongeveer 15 cm meer beenruimte dan
een gemiddelde economy-stoel. De economy-stoelen zelf zijn volgens het
bedrijf in de Pangea ten minste 20 inch breed (50 cm), tegenover 17
inch (43 cm) breed in de meeste andere vliegtuigen. Door de ruime cabi-
ne wordt het mogelijk om passagiers in een rolstoel tot in het vliegtuig te
brengen, ook als ze een grote elektrische rolstoel hebben. Internationale
regelgeving staat nog niet toe dat passagiers tijdens hun vlucht in de eigen
rolstoel blijven zitten, ook niet als daar voorzieningen voor zouden zijn.
PANGEA XL?
Achter het project gaat de ervaren Canadese ingenieur Mario Asselin
schuil. Asselin diende veertien jaar bij de Royal Canadian Air Force voor-
dat hij bij Bombardier aan projecten als de Global 7500- en 8000-za-
kenjets werkte. Volgens de ingenieur kan de Pangea op vluchten over
korte en middellange afstand tot negentig procent goedkoper zijn in ge-
bruik dan vergelijkbare turboprops. Die verbruiken veel brandstof als ze
na het taxiën soms twintig minuten of langer met draaiende motoren
moeten wachten voordat ze kunnen vertrekken. Asselin sluit niet uit dat
er op termijn ook Pangea-varianten worden ontwikkeld met respectieve-
lijk 48 en 70 stoelen.
The AirCraft Company uit het Amerikaanse Wichita heeft plannen onthuld voor de productie van een
viermotorig hybride-elektrisch regionaal verkeersvliegtuig met dertig zitplaatsen. Deze Pangea SY30J
wordt rolstoeltoegankelijk en krijgt in tien rijen een ruime stoelopstelling van 1 naast 2.
Bijschrift
ROLSTOELTOEGANKELIJK VLIEGEN?
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: The AirCraft Company
??
? ?
??
??
34_pangea.indd 34 21-03-2023 13:25