Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 33
Biden had na zijn aantreden in 2021 zijn verhuisdozen nog niet uitge-
pakt of hij kreeg de vraag voorgelegd of hij het ontwerp van zijn voor-
ganger zou handhaven. Toegegeven: Trump had met zijn eigen rood-wit-
blauwe livery voor een behoorlijke trendbreuk gezorgd, maar zo vroeg in
zijn ambtstermijn waren er voor Biden wel belangrijker zaken om over
na te denken.
Inmiddels is er wél een knoop doorgehakt. Boeing hoeft zich wat Biden
betreft geen zorgen te maken over gewijzigde kleuren voor de Air Force
One. Of om precies te zijn: de VC-25B. Het regeringsvliegtuig in dienst
van de U.S. Air Force opereert namelijk alleen onder de naam Air Force
One als de president aan boord is. In de basis is de VC-25B een Boeing
747-8I, maar dan op talloze punten gewijzigd. De toestellen – het zijn er
twee – worden uitgerust met een scala aan toegevoegde beveiligings- en
communicatiesystemen. Die moeten te allen tijde blijven functioneren
en juist op dat punt hadden Boeing en de Amerikaanse toezichthouder
FAA moeite met het ontwerp van Trump. De volgens Trump ‘patriottisch’
getooide VC-25B was namelijk – naast een rode lijn – voorzien van een
donkerblauwe onderkant. Doordat die kleur meer warmte absorbeert,
zouden in het ergste geval door oververhitting elektrische systemen kun-
nen haperen. Boeing zou dat potentiële risico technisch kunnen onder-
vangen, maar de aanpassingen die dat vergen komen de ontwikkel- en
testperiode niet ten goede. En het project heeft al een vertraging van
enkele jaren.
Afgezien van de – ongetwijfeld valide – technische reden om het rood-
wit-blauw naar de prullenbak te verwijzen, spelen waarschijnlijk ook an-
dere motieven een rol. De huidige Air Force One-kleuren zijn al decen-
nialang herkenbaar als het presidentiële vliegtuig. Toenmalig president
John F. Kennedy introduceerde het schema in 1962 op de VC-137C,
een aangepaste Boeing 707. Na dat type werd in 1990 de VC-25A, een
gewijzigde 747-200, in gebruik genomen. Daarmee werd gevlogen door
respectievelijk George Bush sr, Bill Clinton, George Bush jr, Barack Oba-
ma, Donald Trump en nu Joe Biden. Een ‘Air Force One’ gaat dus heel
wat presidenten mee. Ook voor de nieuwe VC-25B houdt Boeing reke-
ning met een looptijd van ten minste dertig jaar. Al de komende presi-
denten van de VS zouden dus op het wereldtoneel moeten verschijnen
in het door Donald Trump gewijzigde kleurenschema.
Boeing kreeg in 2016 onder president Obama de opdracht om de VC-
25A’s te vervangen door twee 747-8I’s. Aanvankelijk zou het om twee
fabrieksnieuwe toestellen gaan, maar Trump tekende begin 2018 een
gewijzigd contract met Boeing om twee reeds afgebouwde 747-8I’s af te
nemen. Die waren bedoeld voor luchtvaartmaatschappij Transaero. Dat
Russische bedrijf ging echter over de kop en de 747’s werden in de
woestijn geparkeerd. Volgens Trump zou de contractwijziging de kosten
moeten drukken, maar Boeing liet in 2022 weten dat het project door
de verandering uiteindelijk meer dan een half miljard dollar extra heeft
gekost. De eerste VC-25B moet in 2027 gereed zijn, drie jaar later dan
in 2016 voorzien. De tweede volgt in 2028.
De Amerikaanse president Joe Biden heeft het kleurenschema voor de nieuwe Air Force One vastgesteld.
En dat schema wijkt nauwelijks af van hoe de VC-25A, het huidige presidentiële vliegtuig, al ruim dertig
jaar vliegt. De vorige president Donald Trump had echter iets heel anders in gedachten.
Bijschrift
AIR FORCE ONE BLIJFT BLAUW
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg – Foto: Department of the Air Force
??
? ?
??
??
33_airforceone.indd 33 21-03-2023 13:24