32 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
De Saab 2000F Cargo kan bij een MTOW van 23.000 kg tot 6.622 kg
vracht meenemen. De cabine telt zes grotere door 9G-netten geschei-
den en twee kleine vrachtcompartimenten. De ruimte heeft een volume
van 55,4 kubieke meter bij een maximale vloerbelasting van 730 kg/
m2. Wordt onder Amerikaanse FAR Part 135-regels gevlogen, dan mag
er maximaal 3.402 kg vracht worden meegenomen.
Twee elk 4.152 pk sterke Rolls-Royce AE21A turboprops drijven bij de
Saab 2000 zesbladige Dowty-propellers aan op FL310 (9.450 m) bij
een kruissnelheid van 370 kt (685 km/h). Bij maximale belading ligt het
vliegbereik rond de 860 nm (1.593 km). Daarbij kan vertrokken en ge-
land worden op relatief korte banen met een lengte van 1.200 m.
De productie van de weinig succesvolle Saab 2000 werd eind jaren ne-
gentig gestaakt nadat er tussen 1992 en 1999 zegge 63 exemplaren de
fabriek hadden verlaten. Het recent omgebouwde toestel (s/n 037) werd
in mei 1996 bij het Zwitserse Crossair in gebruik genomen, waarna het
onder meer bij Swiss, OLT en OLT Germany vloog. In 2020 kwam het toe-
stel in handen van Jetstream Aviation Capital die het vrachtvliegtuig na
een aanvullend typecertificaat gaat onderbrengen bij NyxAir uit Estland.
Van de kleinere Saab 340/340B werden tussen 1983 en 1999 bij Saab
459 toestellen gebouwd. Daarvan werden er in de loop van de jaren
meer dan dertig bij TAM omgebouwd tot vrachtvliegtuig.
Bij de Zweedse Saab- en ATR-ombouw- en onderhoudsspecialist Täby Air Maintenance uit Örebro heeft
de allereerste tot vrachtvliegtuig omgebouwde Saab 2000F Cargo gevlogen. Op 6 maart 2023 maakte
het toestel een drie kwartier durende eerste vlucht. De turboprop werd omgebouwd in opdracht van de
Amerikaanse leasemaatschappij Jetstream Aviation Capital.
Bijschrift
DEBUUTVLUCHT SAAB 2000F CARGO
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Täby Air Maintenance
??
? ?
??
??
32_saab2000fcargo.indd 32 21-03-2023 13:24