Pagina 31 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 31
Boeing mag 190 vliegtuigen uit de 737 MAX-serie leveren, naast twintig
787-9’s en tien 777-9’s. Met dat laatste type in de bestelling wordt Air
India een nieuwe klant voor de 777X-familie.
PRIJSVECHTERS
Air India werd in 2021 geprivatiseerd en ingelijfd door het Indiase con-
glomeraat Tata Sons. Daarmee kwam een eind aan een lange, slepende
periode waarin het als staatsbedrijf geen kans maakte tussen opkomen-
de private partijen. Air India dicteerde dertig jaar geleden als staatsmaat-
schappij de binnenlandse markt nog volledig. Door de opkomst van pri-
vate partijen in de jaren negentig kwam de klad erin en een fusie met
een andere staatsonderneming, Indian Airlines, keerde het tij niet. Air In-
dia moest de markt steeds meer overlaten aan prijsvechters. Air India
wist bovendien niet te profiteren van het omvallen van Jet Airways in
2019, wat een geduchte concurrent was. In 2022 kwam het marktaan-
deel van Air India uit op nog geen negen procent, meer dan een halve-
ring in tien jaar tijd.
Tata Sons, negentig jaar geleden oprichter van Air India, wil het voormali-
ge staatsbedrijf weer in ere herstellen. De ambitie is om over vier jaar
weer een derde van de markt in handen te hebben. Aan de ene kant
moet dat gerealiseerd worden door de samensmelting met Vistara, een
andere maatschappij die in handen is van Tata Sons. Vistara had in 2022
een marktaandeel van ruim negen procent. Ook AIX Connect, tot voor
kort Air Asia India, valt onder de paraplu van Tata. De verwachting is ech-
ter dat AIX Connect – in 2022 goed voor zes procent van de markt – op
eigen benen blijft staan en geen onderdeel van Air India wordt. De
groeispurt om tot ongeveer dertig procent marktkaandeel te komen,
moet dus mede ingegeven worden door organische groei. De huidige
vloot van Air India (situatie maart 2023) telt 113 passagiersvliegtuigen,
waarvan 46 grote langeafstandsvliegtuigen. De komende jaren zullen
eerder bestelde toestellen aan de vloot worden toegevoegd, waarmee
nieuwe routes kunnen worden geopend of frequenties worden ver-
hoogd. Op de vliegtuigen van de megaorder moet Air India langer wach-
ten.
INDIGO
Intussen zit de concurrentie niet stil. Waar Air India in een ver verleden
de boventoon voerde, is IndiGo de grootmacht van dit moment. Het in
2005 gestarte bedrijf beschikt over een vloot van iets meer dan driehon-
derd vliegtuigen, voornamelijk van het type Airbus A320neo en
A321neo. Daarmee had het vorig jaar 56 procent van de markt in han-
den. Gemeten naar passagiersaantallen is IndiGo de vierde luchtvaart-
maatschappij van Azië, na de top-3 van China. Hoewel IndiGo voor het
eerst in jaren weer wat tegengas van Indiase concurrenten voelt, is het
allerminst van plan haar dominantie op te geven. De private maatschap-
pij heeft bij Airbus nog honderden toestellen in bestelling staan. In 2019
reserveerde het bedrijf bij Airbus 250 vliegtuigen uit de A320neo-serie,
gevolgd door nog eens 300 in 2019.
Ondanks het enorme openstaande orderboek bij Airbus, wordt een
nieuwe grote aankoop van IndiGo verwacht. De Franse minister van Fi-
nanciën, Bruno Le Maire, liet zich ontvallen dat een volgende aankoop
van ‘enkele honderden’ Airbus-vliegtuigen mogelijk bekend kan worden
gemaakt tijdens de Paris Air Show in juni.
EN BOEING?
Airbus profiteert vooralsnog het meest van groeimarkt India, maar ook
Boeing hoeft niet stil te zitten. De Amerikanen kregen een fors deel van
de recordbestelling van Air India toebedeeld en zijn ook hofleverancier
van SpiceJet. Die budgetmaatschappij heeft de 737 MAX geselecteerd
als ruggengraat van de vloot. Er staan nog bijna 190 toestellen van het
type MAX 8 in de boeken om aan SpiceJet te worden geleverd.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Tata schuift Vistara (foto) en Air India in elkaar. (Foto: Airbus)
IndiGo is met afstand de grootste speler op de markt. (Foto: Airbus)
Boeing profiteert ook van Air India’s inhaalslag. (Foto: Boeing)
30-31_india.indd 31 21-03-2023 13:24