30 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
De wachttijden bij Boeing en zeker bij Airbus voor toestellen uit de mid-
dencategorie – 737’s en A320’s – zijn enorm. Met het huidige maandelijk-
se productietempo van zo’n vijftig vliegtuigen uit de A320-serie kan Airbus
nog een jaar of tien produceren. De verwachting is dat de productie flink
zal worden opgevoerd, maar intussen stromen nieuwe orders binnen.
Maatschappijen die nu een bestelling plaatsen, moeten rekening houden
met een enorme wachttijd. Dat betekent dat vliegbedrijven flink vooruit
moeten denken bij het maken van strategische vlootbeslissingen.
Langetermijndenken is gezien de maatschappelijke ontwikkelingen zeker
voor Indiase maatschappijen van groot belang. Niet alleen groeit het in-
woneraantal, ook het percentage van de bevolking met reisplannen
neemt rap toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Indiase luchtvaart-
maatschappijen de laatste jaren strooiden met grote bestellingen aan
het adres van Airbus en Boeing. Als klap op de vuurpijl werd in februari
bekend dat Air India 470 toestellen heeft besteld. Dat is het grootste
aantal ooit, hoewel verspreid over twee leveranciers. Airbus mag 250
toestellen leveren, Boeing 220. Air India nam bovendien opties op nog
370 toestellen.
Nog niet eerder bestelde een luchtvaartmaatschappij zoveel vliegtuigen
in één keer. Air India lijkt met een bewuste actie het vorige record te
hebben willen overtreffen. Dat stond op naam van American Airlines en
dateerde uit 2011. American bestelde toen 460 vliegtuigen, 260 bij Air-
bus en 200 bij Boeing. Het verschil met de order van American is dat Air
India bij zowel Airbus als Boeing vliegtuigen voor de middellange afstand
én langeafstandstoestellen koopt. American bestelde in 2011 alleen
Boeing 737’s en Airbus A320’s. De overeenkomst tussen Air India en
Airbus voorziet in de levering van 210 A320neo’s en veertig A350’s.
Statistici houden er rekening mee dat India nog dit jaar het land met de meeste inwoners ter wereld
wordt. Het zijn er nu ruim 1,4 miljard en het land zit China zo dicht op de hielen dat het mogelijk nog
voor 2024 koploper wordt, voor het eerst sinds 1950. Steeds meer Indiërs krijgen de beschikking over
een paspoort en voldoende geld om op reis te gaan. Het gevolg: luchtvaartmaatschappijen kopen mas-
saal in.
DUIZELINGWEKKENDE AANTALLEN
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg
(Foto: Airbus)
30-31_india.indd 30 21-03-2023 13:24