Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 27
van de olie- en gasindustrie in dat land. Ook werd een helikopter van dit
type afgeleverd bij een niet nader genoemde Afrikaanse klant. Bell heeft
inmiddels meer dan 430 helikopters van dit type afgeleverd waaronder
negentig in Europa. Gezamenlijk zijn die 430 goed voor 602.000 vlieg-
uren. Kort voor beursbegin werd bekend dat de Poolse nationale politie
een kwartet 407GXi-helikopers gaat bijbestellen. Deze beschikt sinds ok-
tober 2020 over drie 407GXi-helikopters. Gelijktijdig werd met spanning
uitgekeken naar de eerste leveringen van de bij het Spaanse Entrol ont-
wikkelde EASA-gecertificeerde FNPT-FTD Level 2-simulator voor de een-
motorige 505 JetRanger X.
JARIGEN
Tijdens de Heli-Expo konden een eeuwling en een vijftigjarige producent
worden gefeliciteerd.
Er was echter weinig reden tot feestvreugde bij Lockheed Martin-dochter
Sikorsky die dit jaar zijn honderdste verjaardag viert. Want de S76D zal
uit productie worden genomen nadat de laatste drie exportvarianten zijn
afgeleverd. Evenmin zal de S-92B worden doorontwikkeld. Wat rest zijn
A+-kits om de meer dan driehonderd geleverde S-92’s te moderniseren.
Maar deze kits kunnen pas in 2026 geleverd worden. Hoewel verschil-
lende van de meer dan driehonderd S-92’s bijna hun levensduur van
30.000 uur hebben bereikt, heeft Sikorsky geen plannen om deze te
verlengen. De fabrikant blijft wel orders aannemen, maar kan de komen-
de twee tot drie jaar geen enkel toestel leveren.
Toch is het niet alleen kommer en kwel getuige de plannen om samen
met motorfabrikant GE een volledig autonoom hybride-elektrisch aange-
dreven eVTOL te ontwikkelen, die tegen 2026 moet vliegen. Het in eer-
ste instantie onbemande toestel krijgt een MTOW van meer dan 3.200
kg en een vliegbereik van ruim 500 nm (926 km). Het prototype gaat
dienen als vliegend testbed om het ontwerp van grote vliegtuigen en
nieuwe voortstuwings- en besturingsarchitectuur te evalueren. Voor deze
‘HEX’ zal GE een ruim 2.000 pk sterke CT7 turboshaft combineren met
een 1 MW-klasse generator. Het toestel zal gebruikmaken van Sikorsky’s
Matrix autonomie-vluchtbesturingssysteem dat in de afgelopen tien jaar
uitgebreid werd getest.
De sfeer bij Robinson Helicopter was daarentegen een stuk vrolijker. Het
bedrijf vierde op 3 maart 2023 zijn vijftigste verjaardag en leverde sinds
het begin meer dan 13.500 helikopters af, waaronder ruim 1.200 een-
motorige R66-turbinevarianten.
Bijschrift
??
? ?
COLUMBIA HELICOPTERS
De Korean Forest Service bestelde in Atlanta een Columbia Model
234 Multi-Mission Chinook voor onder meer brand- en rampenbe-
strijding. De helikopter zal een van de eerste nieuwbouwexempla-
ren zijn die vervaardigd worden bij Columbia Helicopters. De heli-
kopter krijgt onder meer een glass cockpit, motorbewaking en
nachtkijkercompatibiliteit. Volgens Colombia is Model 234 ‘s we-
relds grootste standaardtransportcategorie, multi-mission, super
heavy-lift helikopter die ladingen tot 12,5 ton kan heffen. Ook kun-
nen er tussen de 19 en 44 passagiers mee. Het Koreaanse con-
tract is het resultaat van de hernieuwde nadruk op de productie-
en MRO-activiteiten voor de 234 en Vertol 107-II helikopters, de
commerciële varianten van Boeings CH-47 Chinook en CH-46 Sea
Knight. Recent werden ook deals gesloten voor Vertol 107-II’s met
HeliSwiss International en het Koreaanse Daejin Air. Nieuw is de
voor de Model 234 Chinook ontwikkelde RADS-L watertank met
een inhoud van ruim 11.350 l. De RADS-L is een variant van de
door Coulson Aviation ontworpen tank voor C-130 blusvliegtuigen.
(Foto: Columbia Helicopters)
LEONARDO COMPANY
AW09
Volgens Leonardo zijn er wereldwijd al meer dan vijftig AW09’s besteld.
Leonardo en Safran Helicopter Engines besloten recent hun krachten te
bundelen om de AW09 op een hoger concurrentieplan te tillen. De
productievariant krijgt daarom een Arriel 2K-turboshaft met een vermo-
gen van 1.000 pk. De eerste drie prototypes van de AW09 (voorheen
Kopter SH09) zijn uitgerust met een 1.000 pk sterke Honeywell
HTS900-2 turboshaft met tweekanaals-FADEC.
Leonardo sloot ook een samenwerkingsovereenkomst met Metro Avia-
tion, een van de grootste Amerikaanse Helicopter Emergency Medical
Service (HEMS) operators, die tevens helikopters inricht. Door met Me-
tro samen te werken hoopt de fabrikant sneller te kunnen beschikken
over aanvullende typecertificaten en voor de AW09 mee te kunnen lif-
ten op service- en trainingsmogelijkheden.
MH-139A GREY WOLF
Tijdens de vakbeurs bestelde Dhabi Aviation (ADA) zes tussen 2024 en
2026 te leveren AW139’s. Tevens werd bekend dat Boeing en de Leo-
nardo Company kunnen beginnen met de bouw van de eerste dertien
Grey Wolfs. Deze van de AW139 afgeleide ‘intermediate twin’ is volgens
beiden een waardig alternatief voor de tachtig UH-1N Huey-helikopters
die door het U.S. Air Force Global Strike Command worden gebruikt
voor onder meer de bewaking van intercontinentale raketbases. De FAA
certificeerde de Boeing-Leonardo MH-139A eind augustus 2022. Ook
ontving de fabrikant een militaire vliegvergunning waarna vier testtoe-
stellen aan het USAF Global Strike Command (AFGSC) konden worden
overgedragen. De tweemotorige helikopter werd in september 2017
aangeboden als MH-139 en in oktober 2018 door de Amerikaanse
luchtmacht geselecteerd.
26-27-28-29_haiheliexpo.indd 27 21-03-2023 13:23