Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 23
kenland. “En die daar heb ik op verzoek van mijn vrouw gemaakt”, zegt
Postma, wijzend op een bootje dobberend op het azuurblauwe water
van de Middellandse Zee. “Toen we twee jaar geleden in de coronapan-
demie niet op vakantie konden, vroeg ze of ik de vakantie naar huis kon
halen.” Dat deed hij graag en hij droeg het resultaat ook aan haar op: op
de boeg van het bootje prijkt de naam ‘Sylvia’.
BOOMERANG
Een originele Postma is prijzig – denk aan 2.000 euro per werk – en niet
voor iedereen weggelegd. “Postma: “Ik ben er al snel twee weken mee
bezig. Of drie weken als het om een ingewikkelde opdracht gaat. Hij
loopt naar de gang en wijst naar een lijst naast de voordeur. “Hier zie je
de complete Nederlandse luchtmacht van 1916 op het strand bij Sche-
veningen. Kijk, daar heb je de oude pier. En zie je al die mensen? Dat is
echt precisiewerk. Ik werd er op een gegeven moment gek van.” Over
de prijs van eerder gemaakte schilderwerken valt trouwens te onderhan-
delen, zegt Postma met een glimlach. Bovendien is van vrijwel al zijn
werken een reproductie verkrijgbaar. Een van Postma’s persoonlijke favo-
rieten is de CAC Boomerang. Daar hangt uiteraard ergens in huis een
schilderij van aan de muur, in een van de archiefkamers op de eerste
verdieping. Een stukje verderop haalt hij een schaalmodel uit een vitrine.
“Kijk, dit is ‘m ook. De schaalmodellenverzameling is trouwens een hob-
by, geen werk. Het is allemaal Wereld Oorlog II en schaal 1 op 72.” Maar
waarom nou dat Australische toestel als favoriet? “Het gaat me om het
vliegtuig zelf én het verhaal erbij”, legt Postma uit. “De Australiërs wilden
in de Tweede Wereldoorlog de Japanners uit Nieuw-Guinea verjagen.
Maar ze hadden niet de goede vliegtuigen en door de oorlog was er
nauwelijks aanbod. Ze hebben toen de sterke motor van de Bristol
Beaufort-bommenwerpers ingebouwd in de CAC Wirraway, een in licen-
tie gebouwde North-American Harvard. Lichte verkenningstoestellen
draaiden vervolgens urenlang bochtjes boven de bossen in Nieuw-Gui-
nea, tot de Japanners er gek van werden en begonnen te schieten. Op
dat moment kwamen de Boomerangs in actie. Ze schoten er de sluip-
schutters zelfs mee uit de boomtoppen.”
COLLECTIE
Postma kan voor zijn redactie- en schilderwerk terugvallen op een enor-
me collectie beeldmaterieel. In de jaren zestig beschikte hij al over de
grootste collectie van Europa. “Ik ben altijd doorgegaan met uitbreiden,
tot op de dag van vandaag. Alles bij elkaar opgeteld, van negatieven tot
knipsels, zijn het er meer dan een miljoen. Tussen alle bedrijven door
ben ik gaan digitaliseren. Ik schat dat ik zo’n vijftien procent digitaal heb.
Al het materiaal is geordend en ook wat niet digitaal is vind ik snel terug.
Dat helpt me aan informatie over de onderwerpen die ik schilder.”
De schilderijen die Postma maakt worden ‘gouaches’ genoemd, naar de verf
die ervoor wordt gebruikt. “Gouache is een verf op waterbasis, maar in te-
genstelling tot aquarel is het dekkend, net als olieverf. Mijn stijl is te typeren
als realistisch, of over-realistisch. Het beeld dat ik met verf neerzet is vaak niet
te vangen in een foto. Ik wil ook dat het decor klopt: als ik een specifieke ge-
beurtenis schilder, moet alles overeenkomen met hoe het daadwerkelijk
was. Dus met de juiste achtergrond en weersomstandigheden.”
SPORTEN
Schrijven doet Postma nog maandelijks voor dit blad. “En zo nu en dan
voor de Duitse titels Klassiker der Luftfahrt en Flugrevue. En soms een
boek.” Schrijven doet hij nog graag, maar aan stoppen met schilderen
moet Postma al helemaal niet denken. “Ik kan niet buiten m’n werk.
Schilderen is mijn hobby én mijn werk. Dat is altijd zo geweest. Ik zou
niet zonder kunnen. Uitgeschilderd ben ik evenmin. Ik heb meer ideeën
dan ik aankan.” Postma weet zijn werk goed te combineren met andere
activiteiten. “Ik fiets geregeld, speel piano. Of kijk met Sylvia een film. En
in het Amsterdamse Bos ligt een wedstrijdkano van me. Dat heb ik nu
vanwege het winterseizoen al een paar maanden niet gedaan, maar als
het warmer is buiten wil ik dat ook weer oppakken.”
Bijschrift
??
? ?
??
??
THIJS POSTMA
Geboren 22 september 1933
Beroep Tekenaar en lucht-
vaarthistoricus
Opleiding “Ik heb het vak zelf ge-
leerd”
‘De Nederlandse luchtmacht in 1916’. Een persoonlijke favoriet: de Boomerang.
Ook moderne vliegtuigen zoals deze Boeing 787 ontbreken niet.
22-23_onthejob.indd 23 21-03-2023 15:38