PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 19
Het vlieggedrag is vergelijkbaar met de Freccia. Wat verbaast, is de ho-
mogeniteit van de besturing. De Vmax zou volgens Donno zo’n 240
km/h moeten zijn bij 5.500 tpm.
Het vliegveld is in zicht en we reduceren het vermogen om in het circuit
te komen, down wind wordt de snelheid op 120 km/h aangehouden,
waardoor we de flaps kunnen bijzetten. Kort voor finals gaan de flaps
volledig uit en het gas eraf terwijl we zo’n 110 km/h aanhouden, omdat
de landingsbaan erg modderig is. De landing, na een lichte ruk aan de
stick, vindt plaats bij 75-80 km/h. Het zicht is goed, beter gezegd uitste-
kend tijdens nadering en landing dankzij de combinatie van voorruit en
instrumentenpaneel. Je kunt vanuit de cabine de rand van de nieuw ge-
installeerde luchtinlaat in NACA-stijl aan de bovenkant van de motorkap
zien, maar dit beperkt het zicht niet.
CONCLUSIE
De eerste indruk van de gloednieuwe Pegaso is zeer positief. Het vlieg-
tuig ziet eruit zoals je dit van een Italiaanse fabrikant mag verwachten:
elegant, stijlvol en als nieuwkomer in dit high-wing veld lijkt het goed te
zijn gelukt. Een pluspunt is de precieze en homogene besturing. De Pe-
gaso is een interessant alternatief voor de Freccia en een echt cross-
country-vliegtuig met enorme cabineruimte.
Voor degenen die in de bergen vliegen, zal de installatie van de 914-tur-
bomotor waarschijnlijk de extra aanschafkosten waard zijn. In dit nieuwe,
aerodynamisch schone toestel zou ook de 100 pk sterke Rotax voldoen-
de zijn. Mauro Donno is van plan om binnenkort de Rotax 915iS in zo-
wel de Freccia als de Pegaso te installeren, nadat er al meer dan 150
vliegtuigen zijn verkocht. Dit zal zeker een aanzienlijke prestatieverbete-
ring opleveren, maar de prijs zal ook omhooggaan. De van carbon ge-
maakte Pegaso is naar de huidige maatstaven behoorlijk stevig geprijsd,
aangezien hij in de basisversie wordt aangeboden voor 108.000 euro
plus belasting. Wie een ervaren vakman is en graag zelf dingen maakt,
kan de Pegaso ook voor 70.000 euro in kitvorm kopen.
Binnenkort krijgt de Pegaso optioneel andere kleurtinten voor de interi-
eurs, een paar extra dakramen (uiterst handig voor een high-wing vlieg-
tuig, vooral in het circuit) en misschien een extra bagageruimtedeur. Ook
worden nieuwe deurscharnieren toegepast die een openingshoek van
180 graden mogelijk maken.
Binnenkort ook met Rotax 915iS-motor.Uitstekend zicht rondom.
DE PROMECC PEGASO
IN HET KORT
Aantal plaatsen 2
Motor Rotax 912 ULS, 100 pk (alt. 914,
915iS)
Propeller DUC, 2-bladig
Lengte 7,23 m
Spanwijdte 8,78 m
Tankinhoud 2 x 50 (105 l totaal)
Leeggewicht 334 kg
MTOW 600 kg
Econom. kruissnelheid 220 km/h
Max. kruissnelheid 235 km/h
Vne 274 km/h
Overtreksnelheid 65 km/h
Klimvermogen 850 ft/min (258 m/min)
16-17-18-19_pilotreportpegaso.indd 19 21-03-2023 13:21