18 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
PILOT REPORT Door: Marino Boric
Binnenkort ook met Rotax 915iS-motor.
woon in een ondiepe afdaling met een zinksnelheid van ongeveer 500
ft/min (46 m/min). In deze situatie (de stick staat helemaal na...
woon in een ondiepe afdaling met een zinksnelheid van ongeveer 500
ft/min (46 m/min). In deze situatie (de stick staat helemaal naar achte-
ren) zijn de bedieningselementen nog steeds effectief, alleen voelt het
geheel veel weker aan. Met geselecteerde flaps is het gedrag vergelijk-
baar en met de bal in het midden heeft het vliegtuig niet de neiging om
over een vleugel weg te vallen.
Daarna volgt een reeks vlakke links-rechtsbochten. De Pegaso vliegt ui-
terst stabiel, wat aanmoedigt om steilere bochten te vliegen. Hier laat de
Pegaso zich van zijn beste kant zien. Het is verrassend hoe gemakkelijk
het is om zelfs steile bochten te vliegen en hoe snel en gewillig het
overgaat van de ene naar de andere. Veel vliegtuigen met hoge vleugels
zijn hier veel langzamer; bijna als een aerobatisch toestel met een rota-
tiesnelheid geschat op 80 tot 90 graden per seconde, volgt de Pegaso
gewillig alle stuurimpulsen op. Ja, er is veel Freccia-DNA aan boord!
Het toestel is daarnaast een echt crosscountry-toervliegtuig dat zelfs bij
en boven een kruissnelheid van 220 km/h nerveuze neigingen vertoont.