Pagina 17 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 17
De vleugels met uitstekende vleugelliggers sluiten perfect aan op de
montagebussen in de romp, die vervolgens op hun plaats worden vast-
gezet met roestvrijstalen bouten. Hierdoor kunnen twee mensen in on-
geveer twintig minuten de vleugels bevestigen of losmaken. Om de
vleugels aan te passen voor de hogere montagepositie maakte Donno
de vleugelliggers (die zich in de Pegaso boven het hoofd van de inzit-
tende bevinden) een beetje slank door hun onderrand af te schaven.
VOOR DE VLUCHT
De volgende dag staat de Pegaso fris gedoucht door de regen gepar-
keerd op Promeccs recent gerenoveerde en uitgebreide thuisvliegveld,
bij Fondone. Het toestel was al een blikvanger in Friedrichshafen, maar
hier in de zuidelijke zon leidt dit tot de emotionele uitroep “Che bello”!
De langgerekte Pegaso is een harmonieuze en elegante verschijning, ze-
ker niet lomp of ‘dik’. Als je dicht bij het vliegtuig komt, zie je de vloeien-
de en zachte lijnen, die worden geaccentueerd door het spuitwerk in
een golvend ontwerp. Alle beglazen oppervlakken zijn verzonken ge-
monteerd, wat de strakke uitstraling verder versterkt. De lijnen van het
vliegtuig zien er zo strak uit doordat bijvoorbeeld de deurklinken ontbre-
ken. Echt, die zijn er niet!
Net als bij moderne kasten springen de deuren open als je ze lichtjes op
hun uiteinde duwt; ze openen dan ongeveer 90 graden. De motorkap
onderging enkele aanvullende aanpassingen om de Rotax 914 te laten
passen. Aan de bovenkant van de kap achter de propellerspinner leidt
een grote NACA-opening nu de koellucht naar de vloeistofkoeler van de
naar achteren verplaatste turbomotor. Door het weglaten van de grotere
luchtkoeler aan de onderzijde ziet de neus er erg slank uit en de twee
extra ‘luchttransporteurs’ voegen wat agressiviteit toe aan het ontwerp.
COMFORTABEL
Instappen gaat door de brede deuropening redelijk gemakkelijk. Dankzij
de comfortabele lederen bekleding en de mooie rechte zithouding is de
zit ontspannend. De cabine lijkt met 1,20 m veel breder dan hij in wer-
kelijkheid is, mede door de grote zijruiten. De stoelen kunnen horizon-
taal versteld worden zodat de pedalen altijd binnen voetbereik kunnen
komen te liggen. Achter de beide zetels bevindt zich een verrassend
grote ruimte voor 10 kg bagage.
Het panel is gloednieuw. Het is bijna net zo breed als een helikopter
‘paddenstoel-panel’. Aan elk uiteinde blijft ongeveer 10-15 cm ruimte
over richting de zijruiten. Dit geeft een uitstekend diagonaal zicht naar
voren en langs de motorkap. De voorruit is erg diep, aan de uiteinden
langs het brandschot zelfs dusdanig dat je de landingsbaan naast de
neus van het vliegtuig kunt zien, zelfs als je landt. Een uitstekende oplos-
sing!
VLIEGEN
De motor start direct en we rollen over het hobbelige en natte gras naar
het startpunt van de 950 m lange landingsbaan. Taxiën over de oneffen
ondergrond is best comfortabel. De composieten poten vangen de hob-
bels goed op en er rammelt niets in het vliegtuig. De bedrijfstemperatu-
ren zijn op orde en met een vrij licht briesje van links geef ik vol gas, wat
neerkomt op ongeveer 5.600 tpm en 34 MAP. Na zo’n tien seconden
en een aanloop van 200 m bereiken we een snelheid van iets meer
dan 80 km/h en zijn we in de lucht. De eerste fase van de flaps-out-
klim resulteert in 700 tot 750 ft/min (213-229 m/min) bij een snelheid
van 110 km/h IAS . Met ingetrokken flaps klimmen we met een snel-
heid van ongeveer 800 tot 900 ft/min (244-279 m/min) bij 120 km/h.
Bij het klimmen is de stabiliteit van de hoge vleugel verbeterd ten op-
zichte van de lage vleugel. Het vliegtuig lijkt stabieler, vooral rond de ver-
ticale as. Na het opstijgen en het intrekken van de flaps bereiken we on-
gelooflijk snel 1.200 ft (366 m), meer is die dag niet mogelijk vanwege
de lage bewolking. Van de stabiliteitswinst is ook sprake tijdens een hori-
zontale vlucht, waarbij het vliegtuig recht vooruit vliegt, alsof het op rails
rijdt. Stuurcorrecties zijn niet nodig. Bij een vlakke vlucht met 75 procent
vermogen en 4.900 tpm stabiliseert de naald van de snelheidsmeter
zich tussen 220-225 km/h bij een MAP van 31. Vlak bij de Adriatische
kust worden een langzame vlucht en daarna de stall uitgevoerd. Met en
zonder het ingesteld vermogen gedraagt de Pegaso zich op dezelfde
manier als de Freccia, maar wie hem probeert te vertragen, zal behoor-
lijk verrast zijn. De Pegaso slaat eigenlijk helemaal niet af, hij gaat ge-
Mauro Donno.
??
??
Verstelbare, comfortabele stoelen. Helikopterachtig panel.
16-17-18-19_pilotreportpegaso.indd 17 21-03-2023 13:21