16 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
Het ontwerp van de Pegaso is te danken aan Mauro Donno, die ‘een-
voudigweg’ de vleugels op de romp van de low-wing Freccia verplaatste,
met daarbij natuurlijk alle nodige aanpassingen. In principe zijn de romp
en de vleugels hetzelfde gebleven. De Pegaso is qua constructie vrijwel
identiek aan de Freccia.
Bij beide modellen zijn het casco en de vleugels vervaardigd met behulp
van dezelfde mallen en gelamineerd volgens de nat-in-nat-methode met
behulp van vacuümtechnologie. Speciale schuimmatten, die gelami-
neerd worden om een ‘sandwich’ te bouwen, worden waar nodig ter
versteviging gebruikt. Zo wist Promecc het gewicht van het vliegtuig rela-
tief laag te houden, belangrijk omdat de Freccia ook UL-goedgekeurd is
als 525 kg MTOW-vliegtuig in Frankrijk. De Duitse UL-goedkeuring van
600 kg is in de maak en wordt binnenkort verwacht.
MINDER WEERSTAND
Volgens Donno toonde de laatste Pegaso-weging 334 kg leeggewicht.
De carbon/composiet romp weegt – afhankelijk van het lakwerk – 65 tot
70 kg en de afgewerkte vleugels zo’n 28 tot 30 kg. Gewoonlijk hebben
vliegtuigen met een hoge vleugel een groter frontaal oppervlak dan hun
tegenhangers met een lage vleugel, maar in dit geval niet. Donno slaag-
de erin om het vliegtuig zo te ontwerpen dat het frontale oppervlak van
het vliegtuig vijf procent kleiner is dan bij de low-wing Freccia, wat iets
minder aerodynamische weerstand betekent.
De high-wing Pegaso is volgens de fabrikant net zo snel als de low-wing
Freccia. En dat is een zeldzaam geval in de luchtvaartwereld. De nieuwe
Sling HW bijvoorbeeld, die rechtstreeks is afgeleid van de TAF Sling 4 LW
(en dezelfde vleugel gebruikt), heeft zo’n 10 km topsnelheid verloren.
HARMONIEUS
Hoewel de vliegtuigneus identiek zou moeten zijn aan de Freccia, zijn er
twee rechthoekige bevestigingen aan de onderkant van de motorkap te
vinden, die zijn toegevoegd om de Rotax 914 beter te laten ademen.
Verrassend genoeg passen deze nogal hoekige structuren harmonieus in
het algemene ‘ronde’ vliegtuigbeeld.
Tijdens de AERO 2022 presenteerde Promecc uit Zuid-Italië de bijna voltooide Pegaso. Het eerste high-
wing vliegtuig van deze fabrikant werd ontwikkeld op basis van de low-wing Freccia en is nu klaar voor
serieproductie. We kregen de kans de Pegaso in Corigliano d’Otranto, de thuisbasis van Promecc, even
aan de tand te voelen.
PROMECC PEGASO: CHE BELLO
PILOT REPORT Door: Marino Boric
16-17-18-19_pilotreportpegaso.indd 16 21-03-2023 13:21