Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

14 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
SUPERJET INTERNATIONAL
De Russische United Aircraft Corporation (UAC) zal zijn volledige belang van 49 procent in Super-
Jet International (SJI) in Venetië verkopen aan Markab Capital Investments uit de Verenigde Arabi-
sche Emiraten (VAE). Het Russische conglomeraat draagt de ontwerp- en productieautoriteit over
aan SJI, dat een nieuwe fabriek gaat bouwen op Al Ain International Airport in de VAE. Na ont-
vangst van de toestemming van de Russische en Italiaanse regering om de aandelen en activa van
SJI te deblokkeren, zal Markab Capital 49 procent van het bedrijf bezitten, terwijl Studio Guidotti
International zijn belang van 41 procent behoudt en Leonardo zijn aandeel van 10 procent. Mar-
kab is van plan om 190 miljoen euro te investeren, waarvan 110 miljoen euro naar de locatie in
Venetië gaat, die verantwoordelijk blijft voor marketing- en verkoopactiviteiten, installatie van vlieg-
tuigopties, training van piloten en bemanning, laatste vliegproeven, leveringen en klantenonder-
steuning. SJI gaat uit van een markt van minimaal 240 vliegtuigen, verdeeld over passagiers-, za-
kenjet- en vrachtversies, waarvan de meeste naar de VAE en India zouden gaan. Het hoofdkantoor
in Venetië zal de richting van het programma beheren en de verantwoordelijkheid dragen voor het
handhaven van ENAC- en EASA-certificeringen. Het wordt zowel de Design Organization Authority
(DOA) voor de typecertificering van het vliegtuig – waardoor het de mogelijkheid krijgt om de ont-
wikkeling van nieuwe vliegtuigconfiguraties (business jet en cargo) uit te voeren – als de Produc-
tion Organization Authority (POA). Met de POA krijgt het de volledige controle over de toeleve-
ringsketen. In Rusland worden momenteel de kaarten gezet op de SSJ New als ‘inheemse’ opvol-
ger van de Sukhoi SSJ100-95. n
SICHUAN AIRLINES
Sichuan Airlines heeft een bestelling geplaatst
bij 321 Precision Conversions voor kits om Air-
bus A321-200 passagiersvliegtuigen om te
bouwen tot vrachtvarianten. Het is daarmee de
eerste klant in China voor het Amerikaanse be-
drijf. Volgens 321 Precision Conversions, een
joint venture tussen Precision Aircraft Solutions
en de Air Transport Services Group, is Sichuan
Airlines van plan om ten minste drie omge-
bouwde vrachtvliegtuigen aan haar vloot toe te
voegen. In afwijking van de typische ombouw-
overeenkomsten zal Sichuan Airlines de instal-
latie van de ombouwkits zelf afhandelen, om-
dat het moederbedrijf eigenaar is van een on-
derhouds-, reparatie- en revisiefaciliteit (MRO)
in Chengdu. Sichuan Airlines exploiteert meer
dan 180 passagiersvliegtuigen en wil haar klei-
ne vrachtvloot uitbreiden. Het exploiteert drie
in de fabriek gebouwde Airbus A330-200 wi-
debody-vrachtvliegtuigen en krijgt naar ver-
wachting dit jaar twee omgebouwde A330-
300-vrachtvliegtuigen in lease. n
SCALEWINGS SW-51
De Duitse vliegtuigproducent ScaleWings Aircraft heeft de afgelopen weken vijf P51 Mustangs op
70 procent van de ware grootte verkocht. De serienummers SN 018, SN 019, SN 020, SN 021 en
SN 022 werden daarbij vastgelegd. De nieuwe vlootleden komen uit Amerika (3x), Canada en
Nederland. Vier vliegtuigen zijn ‘Quick Build Kits’ en één is een ‘Build Assist Ready-to-Fly’. Eind fe-
bruari 2023 maakte SW-51 SN 004 de eerste vlucht boven Duitsland. Het toestel werd door een
klant geassembleerd als onderdeel van het Build Assist-programma ‘Build Your Legend’ voor de
categorie Experimenteel amateurbouwen. Het is ook de eerste SW-51 Mustang met een Duitse
registratie: D-ESUI. Een kit bevat alle koolstofvezel (romp)onderdelen waarin meer dan 100.000
details zijn verwerkt, vleugels, besturingssystemen, met leer beklede stoelen en een elektrisch
aangedreven intrekbaar landingsgestel. Het toestel heeft een MTOW van 750 kg en een tankin-
houd van 2 x 50 l. Optioneel leverbaar zijn een Rotax 915iS-blok met MT-4-propeller en avionica
in de vorm van een Dynon HDX of Garmin G3X-cockpit. De eerste vlucht met een SW-51 vond
plaats op 20 mei 2021. n
SAAB GLOBALEYE
Saab heeft gereageerd op een Request for In-
formation (RFI) van het Support and Procure-
ment Agency van de NAVO met betrekking tot
een nieuwe generatie bewakings- en controle-
mogelijkheden. Het antwoord van Saab is ge-
baseerd op GlobalEye. De NAVO zal haar ver-
mogen van de nieuwe generatie definiëren
binnen het Alliance Future Surveillance and
Control (AFSC)-project. GlobalEye is een zoge-
noemde multi-domein Airborne Early Warning
& Control (AEW&C)-oplossing met een reeks
actieve en passieve sensoren die detectie en
identificatie van objecten op lange afstand in
de lucht, op zee en over land mogelijk maken.
Door real-time informatie te verstrekken aan
eenheden in luchtmachten, landmachten en
marines, maakt GlobalEye een verbeterd situa-
tioneel bewustzijn van de omliggende gebie-
den en vroege detectie van bedreigingen mo-
gelijk. Het missiesysteem is in staat automa-
tisch landvoertuigen, luchtvaartuigen en sche-
pen op afstanden tot 550 km te detecteren
en te volgen met behulp van de zogenoemde
wide-area Ground Moving Target Indication
(GMTI) radar. Deze kunnen vervolgens nauw-
keurig gevolgd worden met de Erieye ER-radar.
GlobalEye kan ook worden gebruikt voor niet-
militaire taken, zoals het leiden en coördineren
van reddingsmissies tijdens natuurrampen of
grotere ongevallen op zee of op het land.
GlobalEye-varianten zijn inmiddels besteld
door de luchtmachten van Zweden en de Ver-
enigde Arabische Emiraten. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 21-03-2023 13:20