Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023 11
KAMOV KA-226T
De Russian Helicopters holding heeft tijdens
de IDEX-2023 luchtvaartvakbeurs in Abu
Dhabi een op meerdere punten opgewaar-
deerde Ka-226T helikopter getoond. De ver-
nieuwde helikopter heeft een 630 pk sterke
VK-650V turboshaft, gewijzigde rompgeo-
metrie, verbeterde aerodynamica en meer
cockpit-ergonomie. De hoofdrotorkolom is
gemoderniseerd en er is een mechanisme
voor het inklappen van de bladen geïntrodu-
ceerd, waardoor de helikopter ook met schepen mee kan. Tegelijkertijd is een crashbestendig
brandstofsysteem ingebouwd en een moderne glass cockpit die ook is voorbereid op het gebruik
van nachtkijkers.
Russian Helicopters en de Aerochemflot-luchtvaartalliantie gaan daarnaast werk maken van de
ontwikkeling van een voor landbouwtaken geschikte Ka-226T. Deze nieuwe variant moet in 2025
op de markt komen en gaan dienen als vervanging van Antonov An-2 vastevleugelvliegtuigen en
Mi-2-helikopters. Volgens Russian Helicopters kan de compacte Ka-226T opereren vanaf kleine,
onvoorbereide locaties en dankzij de veelzijdigheid ervan kunnen operators downtime buiten het
seizoen vermijden. Indien nodig kan de helikopter eenvoudig worden omgebouwd tot een ambu-
lance, ingericht worden voor zoek- en reddingsoperaties, of fungeren als vracht- of passagiersvlieg-
tuig. Tussen 2025-2030 wordt de levering van tachtig Ka-226T’s voor de landbouw voorzien. n
JAPAN AIRLINES
In navolging van Lufthansa Cargo en Swiss
gaat ook Japan Airlines (JAL) bekijken in
hoeverre de ‘sharkskin’ riblet-technologie
kosten kan besparen. JAL zal met het oog
hierop twee Boeing 737-800’s voorzien
van een ribbelcoating om zo te proberen
twee procent extra brandstof te besparen.
De proeven hebben betrekking op twee
soorten gepatenteerde ribbelverwerkings-
technologie waaronder de verf- en coating-
methode van O-Well, waarbij een in water oplosbare mal wordt gebruikt om de ribbels aan te
brengen. Bij Nikon is daarentegen sprake van een lasermicrofabricage-filmproces, dat ribbels direct
kan verwerken of met ribbels bewerkte folie kan bevestigen. Volgens Nikon kan hun lasermethode
worden toegepast op vliegtuigrompen en turbinebladen. De testcampagne wordt uitgevoerd in
het kader van een gezamenlijke onderzoeksovereenkomst waarbij JAL, de Japan Aerospace Explo-
ration Agency (JAXA), verfproducent O-Well en Nikon zijn betrokken. n
HINDUSTAN AERONAUTICS LIMITED
Het Indiase luchtvaartconglomeraat Hindustan
Aeronautics Limited (HAL) heeft tijdens de
openingsdag van de Aero India 2023 de Hin-
dustan Lead in Fighter Trainer (HLFT-42) ge-
presenteerd. HLFT-42 zal volgens HAL als Next
Gen Supersonic Trainer een “cruciale rol” gaan
spelen in de training van moderne gevechts-
vliegtuigen met ultramoderne avionica, zoals
Active Electronically Scanned Array, Electronic
Warfare Suite, Infrared Search and Track en fly
by wire-besturing. n
H175M TASK FORCE
Boeing Defense UK is het nieuwste en laatste
defensie- en ruimtevaartbedrijf geworden dat
zich heeft aangesloten bij de H175M Task For-
ce om de Britse New Medium Helicopter-ver-
eisten aan te pakken. Als partner voor trai-
ningsservices zal Boeing Defense UK training
geven aan vliegtuigbemanningen, grondperso-
neel en onderhoud, mocht de super-medium-
klasse Airbus H175M worden geselecteerd om
de Airbus Puma HC2 te vervangen. De
H175M Task Force werd gelanceerd tijdens de
RIAT 2022 en omvat ook defensie- en helikop-
terspecialist Babcock die de cruciale rol vervult
van ondersteuningspartner voor de H175M in
Britse dienst op militaire operatielocaties. Daar-
naast levert teamgenoot Martin Baker gespeci-
aliseerde diensten voor het plaatsen van troe-
pen en cabine-integratie. In Belfast en het
Schotse Prestwick is Spirit AeroSystems begon-
nen met uitgebreide gedetailleerde ontwerp-
en fabricageactiviteiten voor de H175M. Pratt
& Whitney Canada is formeel partner in het
team voor de levering van de hoog aange-
schreven PT6C-67E-turboshaftmotoren. n
ELIXIR AIRCRAFT
De Amerikaanse vliegopleider Cirrus Aviation heeft bij Elixir Aircraft tien vliegtuigen besteld voor
zijn vliegschool in Saratosa. De deal werd beklonken na een bezoek van een vijfkoppige afvaardi-
ging aan de Franse vliegtuigfabrikant. Daarbij werd poolshoogte genomen van de werkwijze van
Elixir en werden twee piloot-instructeurs getraind evenals technici. Het voorlopige contract werd tij-
dens de EAA Airventure 2022 in Oshkosh getekend. De tien toestellen zullen over een periode
van vijf jaar geleverd worden, de eerste twee nog dit jaar. Elixir is ook van plan in Saratosa een as-
semblagefaciliteit te openen waar de in het Franse La Rochelle geproduceerde vliegtuigen voor de
Noord-Amerikaanse markt weer in elkaar worden gezet. Cirrus Aviation zal tevens het distributie-
en klantenondersteuningsnetwerk ondersteunen dat Elixir van plan is op te zetten in de VS. De in
juni 2020 EASA CS-23 gecertificeerde Elixir is uitgerust met een BRS-parachute, digitale Garmin/
Mid Continent-cockpit en een Rotax 912iS-motor die een MT-propeller met variabele spoed aan-
drijft. Bijzonder is de brandstoftank die zich over de volle lengte van de vleugel bevindt en door
een speciale constructie niet kan exploderen. De tweezitter haalt een kruissnelheid van 140-170
kts (260-314 km/h) bij een leeggewicht van 300 kg, een nuttige lading van 280 kg en een brand-
stofverbruik van 16 l/h. Het toestel kan ook bij de fabrikant worden gehuurd. n
ELBE FLUGZEUGWERKE
De Elbe Flugzeugwerke GmbH (EFW) en Sichu-
an Haite Hi-Tech (Haite), een beursgenoteerde
aanbieder van MRO-oplossingen in China, heb-
ben een intentieverklaring getekend voor sa-
menwerking op het gebied van Airbus Passen-
ger-to-Freighter (P2F) conversies. In het kader
hiervan zal Haite P2F-conversies uitvoeren voor
het A321P2F-programma van EFW in de fabriek
van Haite in Tianjin, China. Als het eerste exter-
ne conversiebedrijf voor het A321P2F-program-
ma van EFW zal Haite beginnen met één con-
versielijn en het eerste A321-vliegtuig voor con-
versie in het derde kwartaal van 2023 introdu-
ceren. Dit brengt het totale aantal conversiesites
dat EFW heeft voor zijn A321P2F-programma
op vier: in San Antonio (VS), Singapore en
Guangzhou en Tianjin (China). n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 21-03-2023 13:20