Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2023

NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
10 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2023
BOEING
T-7 RED HAWK
Boeing is naar eigen zeggen klaar om de geavanceerde T-7 Red Hawk trainer aan Australië aan
te bieden om de missiegereedheid van de toekomstige defensiepiloten van het land te helpen
verzekeren. De T-7 is volgens de fabrikant een nieuw kosteneffectief systeem dat een trainings-
vliegtuig combineert met een simulator op de grond om oudere trainers te vervangen.
De T-7 zou kunnen worden gebruikt om toekomstige Australische piloten van F/A-18F Super
Hornets, EA-18G Growlers, F-35’s en andere defensievliegtuigen te trainen met behulp van live
en ‘as real-as-it-gets’ virtuele simulatie. De aankondiging werd gedaan tijdens de Avalon 2023
Australian International Airshow, waar Boeing een T-7-simulator meebracht voor klantdemonstra-
ties. n
E-7 WEDGETAIL
Boeing begint met de ontwikkeling van twee
nieuwe Amerikaanse varianten van het E-7
Airborne Early Warning & Control (AEW&C)-
vliegtuig via een Undefinitized Contract Ac-
tion ter waarde van 1,2 miljard dollar. De
E-3 Sentry voert deze AEW&C-taken uit.
Boeing kreeg de opdracht om twee prototy-
pes te bouwen en later zullen nog 24 vlieg-
tuigen uit de serie worden aangeschaft. De
productie hiervan begint in 2025, zodat de
vliegtuigen in belastingjaar 2027 in dienst
kunnen komen. Tot 2032 worden nog eens
24 vliegtuigen gekocht, terwijl de Sentries
worden gemoderniseerd om hun taken te
kunnen blijven uitvoeren. De E-7 kan meer-
dere bedreigingen vanuit de lucht en over
zee gelijktijdig volgen met 360-gradendek-
king dankzij een Multi-role Electronically
Scanned Array (MESA)-sensor. MESA biedt
daarbij een ‘kritisch domeinbewustzijn’ om
vijandige doelen op lange afstand te detec-
teren en te identificeren en zich dynamisch
aan te passen aan opkomende tactische si-
tuaties.
De E-7 maakt gebruik van een gevestigde
toeleveringsketen die volgens Boeing de on-
derhouds- en logistieke kosten aanzienlijk
verlaagt en de missiegereedheid op de eer-
ste dag verhoogt. Omgebouwd van de Next-
Generation 737-700, profiteert de E-7 van
bestaande commerciële afgeleide vliegtuig-
ontwerp-, certificerings- en modificatiepro-
cessen, waardoor E-7’s kunnen worden in-
gezet om te voldoen aan de behoeften van
de luchtmacht. Andere E-7-operators zijn de
Royal Australian Air Force, de luchtmacht van
de Republiek Korea, de Turkse luchtmacht
en de Britse Royal Air Force. n
737-800BCF
Boeing heeft op zijn Maintenance, Repair & Overhaul (MRO) faciliteit op Londen Gatwick de
ombouw voltooid van een eerste Boeing 737-800NG tot Boeing Converted Freighter (BCF). De
Boeing is de eerste van elf door leasemaatschappij Icelease bestelde toestellen van dit type. De
737’s worden na ombouw ondergebracht voor verhuur bij het nieuwe dochterbedrijf van Ice-
lease: Carolus Cargo Leasing. Het eerste toestel werd in 2004 gebouwd en vloog voorheen bij
FlyEgypt. De vrachtversies hebben een laadvermogen van 23,9 ton verdeeld over twaalf stan-
daardcontainers. De met CFM56-7B motoren uitgeruste toestellen hebben een vliegbereik van
2.000 nm (3.704 km). De conversielijn in Gatwick werd in november 2021 geopend. In juli
2022 werd daar een tweede lijn geopend. n
737 MAX
Boeing heeft twee nieuwe 737 MAX-klanten
aan boord die tekenden voor vijftien 737
MAX 9’s en vier 737 MAX 8’s. De nieuwe in
Hongkong gevestigde luchtvaartmaatschappij
Greater Bay Airlines tekende voor de 737
MAX 9’s en neemt mogelijk ook vijf 787
Dreamliners af. Het Luxemburgse Luxair zal in
eerste instantie twee 737 MAX 8’s leasen, die
voor de zomer moeten worden afgeleverd.
Daarnaast heeft het een directe bestelling geplaatst voor twee 737 MAX 8’s. n
787-9 DREAMLINER
De Taiwanese luchtvaartmaatschappij EVA Air heeft bij
Boeing vijf 787-9 Dreamliners besteld. Met de order is een
bedrag gemoeid van 1,8 miljard dollar. Hierdoor zal het
787-9 Dreamliner bestand toenemen tot negen. Deze
worden ingezet naast tien 767-10 Dreamliners en tien
A330’s. n
EIRTRADE AVIATION
Het Ierse EirTrade Aviation zal de demontage en onderdelenverzending beheren van ‘s werelds
eerste twee Boeing 787-8 Dreamliners die uit de commerciële dienst worden gehaald.
Beide tien jaar oude vliegtuigen worden tegelijkertijd off-site gedemonteerd en de onderdelen
zullen naar verwachting aan het einde van het eerste kwartaal van 2023 beschikbaar zijn. Eir-
Trade voert de vliegtuigdemontage-activiteiten uit in haar vestiging in Knock in het westen van
Ierland. Het bedrijf draagt zorg voor het verkopen, leasen of uitwisselen van materiaal dat uit
beide vliegtuigen is verwijderd en dat zal worden opgeslagen in een van de faciliteiten van Eir-
Trade. De 787-8 Dreamliner wordt sinds 2011 commercieel ingezet. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 21-03-2023 13:20