Pagina 67 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 67
Bij een hoogte van 750 voet draait de wind plotseling naar een rugwind.
Op 450 voet, bij een snelheid van 156 knopen bevestigt de captain
hardop tegen de copiloot: “landing”. Op dat moment is de wind 10 kno-
pen uit 317 graden.
Wanneer de 777 door 190 voet daalt, zegt de copiloot: “Sixteen knots
tailwind”. En even later: “reducing to thirteen knots”.
De autothrottle zorgt er dan voor dat de stuwkrachthendels naar achte-
ren gaan, waardoor het vermogen van de motoren afneemt.
Op 54 voet vliegt het toestel over de baandrempel. De gezagvoerder
brengt de neus omhoog, maar het vliegtuig zakt maar langzaam richting
de baan. Op 25 voet zorgt de autothrottle ervoor dat de motoren statio-
nair gaan draaien. intussen is de vliegsnelheid van de Boeing toegeno-
men naar 160 knopen. De piloten hebben dit echter niet in de gaten
omdat hun aandacht op de landingsbaan is gericht. De gezagvoerder
merkt op dat er thermiekvorming is. Door de wind rolt het vliegtuig iets
naar links, waarop de captain reageert door naar rechts te rollen. Hier-
door raakt het rechterhoofdlandingsgestel de landingsbaan, 1.090 meter
voorbij de baandrempel.
De snelheid is op dat moment 161 knopen, ruim boven de geplande
landingssnelheid van 147 knopen. Het hoofdlandingsgestel komt tus-
sendoor weer heel even los van de baan.
go arouNd
De captain ziet het einde van de touchdown-zone dichterbij komen en
besluit om een doorstart te maken. Op dat moment hebben de wielen
de grond alweer geraakt, maar beide piloten hebben dat gevoel niet. Ze
denken dat het vliegtuig dan nog boven de baan hangt.
De captain drukt op de TO/Ga-schakelaar en zegt tegen de copiloot dat
ze een go around doen. De selectie van TO/Ga heeft echter geen effect
op het motorvermogen. De autothrottle blijft op stationair staan.
De gezagvoerder trekt de stuurkolom naar achter en de neus komt om-
hoog. Hij vraagt vervolgens om flaps 20. Het vliegtuig begint te klimmen,
en op 47 voet zegt de copiloot “positive climb.” De captain vraagt dan
om het landingsgestel in te trekken.
De Boeing klimt maar moeizaam en de snelheid valt terug tot 135 kno-
pen. De verkeersleider ziet dat Emirates 521 een doorstart maakt en
geeft instructies om te klimmen naar 4.000 voet in het verlengde van
de baan.
Het vliegtuig klimt uiteindelijk tot 85 voet en begint dan weer te dalen.
De gezagvoerder grijpt naar de gashendels en duwt ze naar voren. Tege-
lijkertijd hoort de bemanning de automatische waarschuwing ‘don’t sink’.
Maar het is al te laat. De snelheid is nog maar 128 knopen en het vlieg-
tuig daalt met 800 voet per minuut. De motoren komen niet snel ge-
noeg op toeren. achttien seconden na het inzetten van de go around,
raakt het vliegtuig de baan.
crash
Omdat het landingsgestel bezig is in te klappen, raakt de rechtermotor
het eerste de baan. De motor en ophanging breken af. De motor vliegt
meteen in brand. Terwijl het vliegtuig over de baan schuurt, doen ver-
schillende passagiers hun gordel al los en staan op uit hun stoel.
Na 800 meter draait het vliegtuig naar rechts en komt tot stilstand naast
de baan. Bij de linkermotor ontstaat brand. Door de ramen kunnen de
passagiers de rook zien.
Onmiddellijk doet de captain een Mayday-oproep. Het duurt vervolgens
nog een minuut voordat de evacuatie-checklist is uitgevoerd.
De cabinebemanning maant iedereen om te blijven zitten. Toch staan er
nog meer mensen op om hun handbagage uit de bakken te pakken. Ze
eisen dat de bemanning de nooddeuren openen, maar die wachten op
het signaal uit de cockpit.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Nadering van Emirates 521. (illustratie: Flightaware)
landing van Emirates 521. Buikschuiver van 800 meter.
Vlucht- en windstatus.
66-67-68-69_ongevalsanalyse.indd 67 17-03-20 09:55