Pagina 66 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

66 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
in de jaren ’80 van de vorige eeuw was Gulf air dé luchtvaartmaatschap-
pij in de Golfstaten. Toen Gulf air het aantal vluchten naar Dubai airport
terugbracht, was dat reden voor de overheid van Dubai om in te grijpen.
Dit resulteerde in de oprichting van Emirates in 1985. Er werd een be-
scheiden start gemaakt met een eigen Boeing 727 en geleasede toe-
stellen van de pia uit pakistan.
De vloot werd gaandeweg wat uitgebreid met airbussen (a300, a310)
en Boeing 777’s. De grote groei kwam echter na de eeuwwisseling. in
januari 2020 bestond de vloot uit 259 vliegtuigen. Gebaseerd op het
aantal passagierskilometers is Emirates momenteel de vierde grootste
luchtvaartmaatschappij ter wereld.
Zeer veilig
De maatschappij wordt als zeer veilig beschouwd. Zo werd de veilig-
heidsaudit van iaTa succesvol uitgevoerd. Daarbovenop is er goed toe-
zicht op de veiligheid door de luchtvaartautoriteiten van de Verenigde
arabische Emiraten. Een audit vanuit iCaO wees uit dat de VaE de beste
score haalde van alle landen wat betreft het goed toepassen van inter-
nationaal vastgestelde luchtvaartregels.
emirates 521
Het is woensdag 3 augustus 2016, rond half elf lokale tijd. Op het vlieg-
veld van Trivandrum, in het zuidelijkste puntje van india, staat Emirates
vlucht 521 naar Dubai klaar voor vertrek.
aan boord van de Boeing 777-300 zijn 282 passagiers, twee piloten en
zestien cabinebemanningsleden. Met de captain als pilot Flying stijgt het
vliegtuig op voor een vlucht van drie en een half uur. Ongeveer een uur
voor de landing bereidt de bemanning de naderingsprocedures voor ba-
nen 12l en 30l voor.
Bij het afluisteren van de weersvoorspelling horen de piloten dat er kans is
op windshear, waarbij een plotselinge verandering in windrichting en –
snelheid het vliegtuig ernstig kan hinderen. in zo’n geval wordt de nade-
ring afgebroken en voert de bemanning een go around uit. De gezagvoer-
der zegt tegen de copiloot: “in case of a windshear, windshear TOGa, no
configuration change”. Hiermee wil hij zeggen dat ze in zo’n situatie de Ta-
ke-Off-Go-around (TO/Ga) schakelaar gebruiken, die ervoor zorgt dat de
motoren voldoende vermogen leveren om te kunnen klimmen. Vervol-
gens bespreken ze recente windshear-ervaringen op Dubai.
NaderiNg
De luchtverkeersleiding geeft instructies en lijnt het vliegtuig op voor een
rNaV-nadering van baan 12l. rond half één lokale tijd in Dubai voeren
twee vluchten een go around uit. De twee Emirates Boeing 777’s daar-
achter landen in één keer op baan 12l.
Het eerstvolgende toestel is Emirates 521. De bemanning selecteert het
landingsgestel naar beneden en brengt de flaps naar positie 30. Wan-
neer de landingschecklist is afgewerkt, krijgen ze om 11:36 uur toestem-
ming om te landen op baan 12l. De verkeersleider van Dubai Tower
geeft aan dat de wind 11 knopen is uit 340 graden.
Op een hoogte van 1.000 voet is de nadering stabiel. De captain scha-
kelt de automatische piloot uit maar laat de automatische bediening van
de stuwkracht (autothrottle) aan, conform de procedures van Emirates.
Op 3 augustus 2016 verongelukt een Boeing 777-300 van Emirates tijdens een mislukte doorstart op
Dubai Airport. Dit was het eerste grote ongeval voor deze maatschappij. Wat was de oorzaak? Piloot en
Vliegtuig duikt in het ongevalverslag dat onlangs werd gepubliceerd.
BoeiNg maakt Buikschuiver
OngEVAlsAnAlysE Door: Harro ranter, the aviation Safety Network – Foto’s: GCaa
a6-EMW in 2016. (Foto: Miklos Szabo)
66-67-68-69_ongevalsanalyse.indd 66 17-03-20 09:55