PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 63
PrototyPes
Onder leiding van Claudius Dornier Jr. werd een ontwerp ontwikkeld om
aan deze eisen te voldoen. Twee timmerlieden bouwden in een garage
een mock-up. aan de hand van een presentatie van het ontwerp en de
mock-up kreeg CaSa een contract voor de bouw van twee prototypes
met de aanduiding Xl-9. CaSa-testpiloot Ernst Nienhuisen maakte op
25 juni 1954 de eerste vlucht met het prototype, in april 1955 gevolgd
door het tweede prototype.
De Xl-9 (Dornier-aanduiding Do 25) was een geheel metalen vrijdra-
gende hoogdekker met een nogal zwakke 150 pk Elizalde Tigre G-iV-B
motor. Voor STOl-eigenschappen was de Do 25 uitgerust met dubbele
ailerons en flaps. Een slat over de hele breedte was netjes geïntegreerd,
dankzij het dikke vleugelprofiel. Het tweede prototype kreeg een bedui-
dend sterkere motor; de 167 pk Continental 0-470-J.
Nieuwe modificaties werden uitgevoerd, zoals een vergroot kielvlak en
twee 110 liter tanks in de vleugel. in deze vorm werd op 28 juni een
eerste vlucht uitgevoerd als Dornier Do 25 pC. De start- en landingsei-
genschappen waren fenomenaal. Na een demonstratievlucht door delen
van West-Europa werd het toestel in november 1956 overgedragen aan
het Spaanse leger.
erkenning in eigen land
West-Duitsland had intussen weer zeggenschap over zijn eigen lucht-
ruim en op 26 augustus 1955 werd de Do 25 in Oberpfaffenhofen bij
München aan het publiek gepresenteerd. Twee maanden later volgde
een presentatie voor vertegenwoordigers van de Bundeswehr. De pres-
taties en vliegeigenschappen maakten zoveel indruk dat het besluit werd
genomen om een geavanceerde versie met de naam Do 27 te bestel-
len. Deze moest op de eisen van de Bundeswehr worden afgestemd.
Terwijl de Do 27 nog slechts op papier bestond, plaatste de Bundes-
wehr een bestelling voor 469 vliegtuigen, later gereduceerd tot 428. De-
ze grote order maakte het voor Dornier financieel mogelijk om de indus-
triële vliegtuigbouw weer te hervatten. De Do 27 was bepalend voor de
toekomst van Dornier. Zoals in de jaren twintig zijn naam werd gevestigd
met zijn vliegboten, zo werd nu de basis gelegd voor de wereldwijde be-
kendheid van Dornier als bouwer van eenvoudige, robuuste STOl-vlieg-
Bijschrift
??
? ?
??
??
De Bundeswehr bestelde 469 vliegtuigen, later gereduceerd tot 428.
De eenvoudige maar ruime cockpit. De enige Nederlandse Do 27.
62-63-64-65_dornierdo-27.indd 63 17-03-20 09:54