62 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
Evenals na de Eerste Wereldoorlog wilde deze bezeten constructeur niet
de langdurige politieke ontwikkelingen afwachten, die ongetwijfeld op
den duur tot een versoepeling van bestaande verboden zou leiden. Op
initiatief van Claude Dornier verenigden Daimler-Benz, Dornier-Werke
GmbH, Focke Wulf, Heinkel, Junkers en Messerschmitt zich in 1953 in
de aero Union. Samen met amerikaanse bedrijven bouwden zij in licen-
tie verkeersvliegtuigen voor de luftag, de latere lufthansa.
nieuW Begin in sPanJe
Dornier wachtte deze ontwikkeling niet af; hij wilde een eigen vliegtuig
bouwen, maar voorlopig kon dat alleen in het buitenland. Zijn sinds
1926 daterende goede zakelijke banden met de Spaanse vliegtuigfa-
briek CaSa kwamen hem daarbij goed van pas. aangezien CaSa nog
fi nanciële verplichtingen aan Dornier had, kon hij in februari 1951
probleemloos zijn Ofi cinas Tecnicas Dornier vestigen in Madrid. in
maart kwam de eerste medewerker naar Madrid en in de loop van
de tijd volgden zo’n twintig Dornier-medewerkers. Zijn oudste zoon
Claudius Jr. kreeg de leiding. Terwijl werd uitgekeken naar niches in
de markt die Dornier weer aan het werk zouden helpen, had het
Spaanse leger behoefte aan een modern verbindingsvliegtuig met
korte start- en landingseigenschappen als opvolger voor de Fieseler
Storch.
1945. Heel Duitsland lag in puin. Huizen, fabrieken, infrastructuur; alles was met de grond gelijk ge-
maakt. Duitsland had torenhoge oorlogsschulden. Kortom, het was een uitzichtsloze tijd. Maar één man,
Claude Dornier, door medewerkers ‘de professor’ genoemd, weigerde zich bij die feiten neer te leggen…
dornier do 27
Historie Door: Thijs postma – Foto’s: collectie postma
Eerste prototype: CaSa Xl-9 met 150 pk motor. Do 25 p2C met 225 pk Continental-motor.
62-63-64-65_dornierdo-27.indd 62 17-03-20 09:54