Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

60 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
Theun Miedema is van alle markten thuis. Deze allround-
vlieger heeft 50 jaar aan vliegervaring en van alles gevlo-
gen. Van een sportvliegtuig tot een straaljager. Maar ook
een watervliegtuig is hem totaal niet vreemd.
Miedema is geboren in abbekerk, een klein dorpje aan de
rand van de Wieringermeer. Na de Tweede Wereldoorlog
vertrok het gezin Miedema naar Wieringerwerf. Daar is hij
verder opgegroeid. al op heel jonge leeftijd raakte hij gefas-
cineerd door de luchtvaart. in de zomerperiodes werkte hij
vaak bij boerderijen in de Wieringermeer en daar zag hij
vanaf vliegveld De Kooy de Fokkers voorbijkomen die over
de kop gingen. “Dat intrigeerde me geweldig”, zegt hij. Op
vijftienjarige leeftijd begon Miedema te zweefvliegen op de
Kooy. in alkmaar zat hij op de hbs en behaalde daar zijn di-
ploma om vervolgens te solliciteren bij de luchtmacht. Hij
werd aangenomen.
Starfighter
Miedema begon zijn vliegcarrière bij de luchtmacht op zijn
negentiende. in een selectie van dertig jongens bleven er
maar ongeveer vijf over. Het eerste vliegtuig waar hij des-
tijds (en nu nog) mee vloog, was de Fokker S 11, later op
de Fouga Magister in België en daarna de T33 in Woens-
drecht. Tussentijds werd ook geselecteerd en vielen er ook
weer kandidaten af. Hij behaalde zijn militair brevet en
vloog eerst met de F-84F Thunderstreak en vervolgens de
Starfighter. “Dat is het mooiste vliegtuig dat ik ooit heb ge-
vlogen en het snelste vliegtuig waar ik 1.000 uur op heb
gevlogen. Een uniek te vliegen vliegtuig dat als een raket
ging. Het was mijn vliegtuig”, voegt hij eraan toe. Omdat je
puur op het vermogen van de motor vloog, ging er wel
eens iets mis. Zelf is Miedema in 1972 eruit gesprongen
doordat hij het toestel niet meer onder controle kreeg. De
Starfighter kwam in een ‘stickpusher cadans’ die niet meer
was te herstellen. Op grote hoogte en met 600 knopen
loodrecht naar beneden gebruikte hij zijn schietstoel. Op
een paar seconden na is hij door het oog van de naald ge-
kropen.
CommerCieel
Situaties als hiervoor hebben Miedema nooit uit het veld
geslagen. Hij vloog net zo makkelijk weer door. Na tien jaar
militair gevlogen te hebben, kwam hij bij de rijksluchtvaart-
dienst (nu ilT) terecht omdat er toen weinig mogelijkheden
waren op commercieel gebied. Via deze dienst pakte hij
het vliegen weer op. Deze keer op toestellen als bijvoor-
beeld de Cessna Citation. Hij kwam bij Martinair terecht en
ging de grotere vliegtuigen vliegen. als copiloot op een
Boeing 747 en later als gezagvoerder op de Boeing 767.
Op die verkeersvliegtuigen heeft hij heel veel mooie vlieg-
velden over heel de wereld aangevlogen. De spectaculair-
ste en voor vliegers veeleisende nadering was de ‘checker-
board approach‘ met een zware Boeing 747 op Kai Tak, het
oude vliegveld van Hongkong. Zijn laatste werkgever was
arkeFly (nu TUi fly) en daar is hij definitief met pensioen
gegaan.
Watervliegen
Tegenwoordig is Miedema instructeur en tevens examina-
tor. Dit doet hij freelance, voornamelijk via Wings over Hol-
land. En hij is een van de piloten die vliegt voor de Stichting
Fokker Four waarmee hij voor diverse evenementen in Ne-
derland en daarbuiten formaties en aerobatics toont. Voor
deze allroundvlieger is niets te gek. Miedema heeft zelfs
zijn brevet voor watervliegen. Wat hij op luchtvaartgebied
nog heel graag zou willen doen? “Samen met mijn zoons
een watervliegtrip door alaska te maken. als mijn zoons,
die alle twee bij de KlM vliegen, zich vrij kunnen maken,
gaat dat gebeuren.”
DE VETERAAN Door: Saskia roelofs-van Velsen – Foto: François luxembourg
De allrounDvlieger
Situaties
hebben hem
nooit uit
het veld
geslagen
een oudgediende of gewoon iemand met
veel ervaring. Dat zijn de mensen die in de
nieuwe rubriek De veteraan voorbijkomen.
We gaan in gesprek met mannen en vrou-
wen die al een hele vliegcarrière achter de
rug hebben, hetzij beroepsmatig of omdat ze
helemaal voor hun passie gegaan zijn. ook
een veteraan voor het voetlicht brengen?
mail het de redactie (redactie@pilooten-
vliegtuig.nl) en we nemen contact op!
60_deveteraan.indd 60 17-03-20 09:53