Pagina 59 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 59
en ingezet voor vervuilingpatrouilles, bewaking en Sar-operaties. De rVl
Group komt voort uit atlantic air Transport. Het bedrijf is gespecialiseerd
in luchtonderzoek en surveillance, in het bijzonder voor operaties van
het Maritime and Coastguard agency (MCa). Werk voor de MCa omvat
ondersteuning en uitvoering van eerdergenoemde taken en het beschik-
baar stellen van vliegtuigen in ‘stand-by’ voor het besproeien van olielo-
zingen met dispergeermiddel. in het verleden werd deze taak heel lang
met C-47 Dakota’s uitgevoerd.
Want al in de zeventiger jaren was de bestrijding van grote olie- en che-
mische lekkages van schepen een urgent probleem dat onder verant-
woordelijkheid van het Department of Transport viel. in 1982 werd een
contract afgesloten met de firma Harvestair om met twee C-47 Dakota’s
deze verontreinigingen met dispergerende chemicaliën te besproeien. in
oktober 1987 werd het contract overgedragen aan air atlantique die
met meerdere Dakota’s, uitgerust met sproeibalken, deze taak overnam.
Het contract werd in 2003 ingetrokken en een jaar later werd air atlanti-
que opgesplitst in verschillende bedrijven, waaronder de rVl Group. Dat
zou de aanzet tot een grote reorganisatie worden.
Na het gebruik van militaire helikopters voor urgente reddingen op zee
werden in 1983 de eerste speciale kustwachthelikopters verkregen van
een particuliere aannemer. Deze helikopters opereerden voor de kust
van Schotland en overige kustgebieden waar de normale militaire
Search and rescue (Sar) niet beschikbaar was. Er werden ook vliegtui-
gen gecontracteerd voor controle en in kaart brengen van vervuiling. in
1994 werd de kustwachtdienst een overheidsagentschap en in 1998
werd het agentschap voor maritieme veiligheid gecombineerd met het
kustwachtagentschap om het Maritieme en Kustwachtagentschap (MCa)
te vormen.
Bristow HeliCopters
in 2005 werd op 13 december een nieuw vijfjarig Sar-helikoptercon-
tract aan CHC Scotia gegund. Zij leverden de kustwacht vier nieuwe Si-
korsky S-92 en drie nieuwe agustaWestland aW139-helikopters ter ver-
vanging van de verouderde Sikorsky S-61N. Het vijfjarige contract
eindigde half 2012 en werd nu voor tien jaar opnieuw uitbesteed en
binnengehaald door Bristow Helicopters. Na de operaties in 2013 van
CHC te hebben overgenomen kreeg Bristow nog datzelfde jaar ook het
nieuwe VK-brede Sar-contract om helikopters te exploiteren vanaf tien
bases rond de Britse eilanden ingaand in 2015. Deze bases moesten 24
uur per dag operationeel zijn. Zeven van deze bases waren nieuw voor
Sar-operaties van aannemers en vereisten aanzienlijke infrastructuur-in-
vesteringen. Bristow bestelde elf Sikorsky S-92’s en elf agustaWestland
aW189’s om deze dienst te kunnen uitvoeren. Door problemen met de
certificering van bepaalde taken werd de aflevering van de aW189 ver-
traagd en maakte men tijdelijk gebruik van de kleinere aW139. Vanaf
2017 werd de Sar-service operationeel en opereert Bristow Helicopters
met tien S-92’s per twee, ingedeeld vanaf Stornoway, Sumburgh, New-
quay, Caernarfon en Humberside. Tien aW189’s worden ingezet vanaf
lee-on-the-Solent, en op de vliegvelden van prestwick, St. athan en in-
verness.
Bijschrift
??
? ?
??
??
reims-Cessna F406.
Ooit werden C-47’s ingezet voor het opsporen (en bestrijden) van vervuiling op zee.
58-59_britsecoastguard.indd 59 17-03-20 09:53